Afslag på ansøgning


Alt for mange arbejdsgivere tænker kun i at ansætte nye folk og glemmer, at der findes uskrevne regler for, hvordan man håndterer afslag til ansøgere på en ordentlig måde.


Når en virksomhed ansætter nye medarbejdere, er det selvfølgelig vigtigst, at man finder den eller de rette kandidater – og får ansat de pågældende.
I dag er det imidlertid helt almindeligt, at hvert jobopslag får rigtigt mange ansøgere. Derfor er der mange, som ikke får jobbet. De skal behandles fair og modtage et rimeligt svar. Også, selvom det er negativt.


Det bør man gøre af to årsager. Dels af respekt for den person, som søger jobbet. Dels fordi personen vil være indirekte ambassadør for ens virksomhed.


Bliver ansøgere behandlet godt, selvom de ikke får jobbet, vil de tale pænt om firmaet. Bliver de behandlet dårligt, kan de hurtigt være med til at give virksomheden et dårligt image. Og fremtidige kandidater søger ikke jobs i virksomheder, der betragtes som dårlige arbejdsgivere.


Adskillige analyser har gennem årene vist, at alt for mange arbejdsgivere glemmer at sende et afslag på ansøgning til de kandidater, som bliver valgt fra. Det er udtryk for dårlig kommunikation. Derfor:

  • Alle ansøgere skal have et svar – også de uopfordrede ansøgninger.
  • Et afslag på ansøgning skal sendes så hurtigt som muligt.
  • Et afslag på ansøgning skal indeholde begrundelse, være pænt skrevet og stave ansøgerens navn korrekt.

Flere og flere virksomheder investerer i dag i e-rekrutteringssystem som Ofirs E-rekrutteringsløsning, der hjælper med at styre den ofte omfattende ansættelsesproces. Herunder også kommunikationen med kandidater og ansøgere.