Headhunter


Professionelle jobformidlere arbejder ikke længere kun med direktører, bestyrelsesmedlemmer eller højtbetalte specialister. En headhunter hjælper mange virksomheder med generel søgning efter de bedste kandidater til alle mulige stillinger.


I takt med arbejdsmarkedets forandringer i de senere år har de traditionelle roller for flere jobformidlere ændret sig.


Den typiske headhunter har fået udvidet sine arbejdsopgaver, fordi virksomheder anvender ham mere bredt i deres rekruttering end tidligere.


Den store forskel på en headhunter og et rekrutteringsbureau er, at headhunteren generelt aldrig opslår stillinger. I stedet anvender en headhunter sit eget netværk og en egen CV database med mulige kandidater.


Headhunterens ”virksomhedskapital” er databasen, hvor han eller hun samler mulige kandidater til ofte mange forskellige jobs. Databasen vedligeholdes løbende, og en headhunter vil som regel følge sine kandidater tæt, kigge på deres nuværende karriere, følge dem i pressen, i de sociale medier osv.


Det er denne knowhow, som flere virksomheder i dag anvender til mere end blot at finde nye direktører, bestyrelsesmedlemmer eller fagspecialister.


Indledningsvis vil en headhunter typisk gå ind og foretage en grundig analyse af den virksomhed, der vil benytte hans eller hendes services.


Ud fra den analyse danner headhunteren sig et billede af, hvilken profil en kommende medarbejder i virksomheden skal have. Målet for headhunteren er ikke kun at finde en ny medarbejder. Virksomhed og kandidat skal også passe godt sammen.


Herefter vil headhunteren selv tage direkte kontakt til potentielle kandidater.