INDKALD TIL SAMTALE

Skal du indkalde til samtale med dine ansatte, så vær forberedt.

I alt for mange virksomheder håndteres samtaler imellem virksomhedens ledelse og deres ansatte alt for ofte som venstrehåndsarbejde og resultatet er utilfredse og utrygge medarbejdere.

At indkalde til samtale kræver grundig forberedelse med hensyn til hvordan du som arbejdsgiver ønsker at samtalen skal forløbe.

  • Jobsamtale
    • Husk ALLE relevante informationer, så kandidaten kan føle sig tryg
    • Vær professionel i din kommunikation – herved signalerer du seriøsitet og interesse
  • Medarbejderudviklingssamtale
    • Hold fokus på faserne bagudrettet – aktuelt og fremadrettet
    • HUSK at følge op – at indkalde til samtale vedr. MUS forpligter til opfølgning på de emner der bliver berørt.
  • Løn samtale
    • Vær ALTID forberedt. Dine medarbejdere kan indkalde til samtale lige så vel som du kan
    • ndkald til samtale og udtryk dig klart og tydeligt. Lov ikke noget, du ikke kan holde
  • Sygefraværssamtale
    • Det er lovpligtigt at du skal indkalde til samtale SENEST 4 uger inde i sygdomsperioden. Formålet er at have en konstruktiv dialog med din sygemeldte medarbejder omkring hvordan og hvornår personen vil være i stand til at returnere til jobbet. Du må ikke indkalde til samtale med intentionen om at presse din medarbejder til noget vedkommende ikke er klar til. At indkalde til samtale er på den sygemeldtes præmisser og skal skabe tryghed og afklaring.
Der ER mange ting at forholde sig til og at indkalde til samtale – hvad enten det er den ene eller anden slags- kan være uoverskueligt, hvis du ikke er ordentligt forberedt.