Indkaldelse til jobsamtale


Det har stor signalværdi for jobkandidater, hvordan en potentiel ny arbejdsgiver håndterer kommunikationen. Husk derfor en række gode råd ved indkaldelse til jobsamtale.


I deres iver efter at få ansat manglende medarbejdere så hurtigt som muligt glemmer mange virksomheder desværre, at der er både skrevne - og især uskrevne – regler for, hvordan man rekrutterer personale på en god måde.


Kommunikationen omkring modtagne ansøgninger, hurtige svar til ansøgerne og informationerne ved indkaldelse til jobsamtale kan være afgørende for, om kandidater synes, det er interessant at gå efter et job i jeres virksomhed.


Det er f.eks. vigtigt, at alle ansøgere skal have et hurtigt svar – uanset, om de har chance for at få det ledige job eller ej. Får de et afslag, bør de have en begrundelse.


Brug eventuelt et godt e-rekrutteringssystem som Ofirs E-rekrutteringsløsning til at assistere. Ofirs E-rekrutteringsløsning kan hjælpe med til at styre hele rekrutteringsforløbet – herunder også jobsamtalerne.


I forbindelse med interviews med kandidater er det vigtigt, at en indkaldelse til jobsamtale indeholder i hvert fald følgende oplysninger:

  • Mødetidspunkt og mødested
  • Kontaktperson (med direkte email adresse og telefon), så kandidaten kan ringe/maile i tilfælde af forsinkelse
  • Hvor mange personer, der deltager i samtalen fra din virksomhed
  • Antal forventede samtaler, hvis der er mere end en
  • Eventuelt materiale om virksomheden