Stillingsannoncer


Det er en god idé at være både personlig og præcis, når man skriver stillingsannoncer. De er nemlig også arbejdsgiverens visitkort, der ses af både kandidater til jobbet og af virksomhedens andre interessenter.  


Hos Ofir har vi set tusinder af stillingsannoncer gennem årene. Mange var rigtigt gode, men en del har det med at glemme en række tommelfingerregler, der gør annoncen mere effektiv.


Først og fremmest skal man huske, at stillingsannoncer også er en reklame for den virksomhed, der søger nye medarbejdere. Den er virksomhedens visitkort og læses af mange flere mennesker end de dem, man ønsker at ansætte.


Mange stillingsannoncer er således upræcise i deres beskrivelse af de krav, som stilles til en ny medarbejder.


Bedre er det at fortælle helt klart, hvad der forventes. Det sparer i sidste ende tid, fordi man undgår at få mange ansøgninger fra folk, der slet ikke matcher den profil, man gerne vil have.


Husk at gøre stillingsannoncer personlige i deres sprogbrug. Brug ord som du og vi i stedet for at skrive i tredje person eller i generelle vendinger.


Kvinder og mænd har forskellige værdisæt, som kan udtrykkes i teksten til stillingsannoncer.  Ord som resultat, rationel og logisk tilhører det mandlige værdisæt, mens empatisk, samarbejde og lyttende er mere kvindelige.


Brug de mange gode råd i Ofirs jobunivers til at hjælpe med at udforme en optimal stillingsannonce.