Stillingsopslag


Gør forarbejdet grundigt, inden I kaster jer over indholdet til en jobannonce. Husk, at sprogbrug og ordvalg er vigtige i forhold til, hvem I søger i jeres stillingsopslag.


Det kan lyde så ligetil at skrive et stillingsopslag. Man skal jo bare meddele verden, at jeres virksomhed har brug for nye medarbejdere – og hvad de skal kunne. Så kommer ansøgningerne trillende ind af sig selv.


Helt så enkelt er virkeligheden ikke altid.


Ansøgningerne skal nok komme, men er det de rigtige folk, der henvender sig? Har de den profil og uddannelse, som I efterlyser? Fortæller jeres stillingsopslag nok om jeres virksomhed?
Et stillingsopslag fungerer nemlig også som reklame og visitkort for arbejdsgivere.


Tænk på målgruppen. Hvilke typer mennesker med hvilken faglig baggrund skal tiltrækkes af jeres stillingsopslag?


Husk også at profilere jeres virksomhed. Både eventuelle ansøgere og andre, der læser stillingsopslaget, skal have noget at vide om virksomheden. Hvilke værdier har den, og hvad beskæftiger den sig med?


Udnyt det nye stillingsopslag til at gøre jeres virksomhed attraktiv og interessant.


Jobannoncen skal også klart fortælle, hvilke krav og forventninger der stilles til kandidater.


Ï den forbindelse er sprogbruget i et stillingsopslag vigtigt. Det signalerer f.eks, om virksomheden har en uformel eller formel omgangstone, og om virksomheden er udadvendt.


Desuden har kvinder og mænd forskellige værdisæt, som kan udtrykkes i teksten til et stilllingsopslag. Ord som resultat, rationel og logisk tilhører det mandlige værdisæt, mens empatisk, samarbejde og lyttende er mere kvindelige.