Kolding Kommune sparede tid med en rekrutteringsløsning


Udfordring

Med hensyn til rekruttering ligger Kolding Kommune i et 'smørhul', og kommunen har generelt ikke de store problemer med at få ansøgere nok til deres knap 400 årlige ansættelser. Tværtimod kan det af og til være en større udfordring at begrænse antallet af ansøgere.

Løsning

Til at håndtere de administrative udfordringer ved mange ansøgere har Kolding Kommune valgt at implementere Ofirs rekrutteringsløsning, hvilket har betydet en markant tidsbesparelse hos kommunen. Tidligere blev alle annoncer håndteret i én intern afdeling i kommunen, men systemet ligger nu decentralt hos den enkelte forvaltning, skole eller daginstitution, som selv håndterer hele rekrutteringsprocessen.

Resultat

Til besættelse af leder- og specialiststillinger gør Kolding Kommune af og til brug af Ofir's medieanbefaling, som skræddersyr en mediepakke og sikrer den bedst mulige eksponering af jobannoncen på medier, der er relevante for målgruppen. Samtidig rammer opslaget ikke kun de aktivt jobsøgende, som besøger jobportaler, men også den del af målgruppen, der ikke søger aktivt, men som kan fristes, hvis det rigtige job dukker op. Og det har givet resultater og skaffet kommunen de rette kandidater.

Irene Iversen, sekretær HR-afdelingen || Kolding Kommune

“Det er selvfølgelig et privilegium, når vi modtager flere hundrede ansøgninger til et job - men det er samtidig en stor arbejdsbyrde, fordi vores institutioner slet ikke har kapaciteten til at nå igennem så stor en opgave. Derfor taler vi meget om at få stillet de rigtige krav til opslagene, så vi får en masse ansøgere men med de rette kvalifikationer. Til det har vi stor glæde af sparring med vores kontaktperson hos Ofir.dk, som har lang erfaring med, hvordan man målretter en jobannonce”