Jeanette Hänel, 14. oktober 2016

5 grunde til at arbejdsgivere tjekker dig ud på sociale medier

Har du nogensinde tjekket en person ud på de sociale medier for at finde ud af, hva’for en fidus, han eller hun var? Hvis ikke, så er du formentlig en unik og uddøende race. For langt de fleste af os er altså lige et smut inde og tjekke nye bekendtskaber ud, inden vi kaster os over real life-versionen – og det samme gælder for mange arbejdsgivere.

Der er et utal af ting, som skal gå op i en højere enhed mellem arbejdsplads og nyansat, for at samarbejdet bliver en succes. Derfor er arbejdsgiverne selvfølgelig også interesserede i at vide så meget om dig som muligt, inden de kaster ressourcer efter dig.

Det er altså afgørende, at du tager dig eksemplarisk ud på dine sociale medie-profiler, så du ikke risikerer at gå glip af drømmejobbet, inden du har en reel chance for at kæmpe for det. Og gør du det rigtig godt på dem, kan det stille dig endnu bedre i kapløbet om de gode stillinger.

Her får du fem ting, du skal optimere, så dine profiler lokker arbejdsgiverne til i stedet for at støde dem fra.

  1. Hvordan din personlighed og passion er

    Hvad deler du på de sociale medier? Er det kattevideoer, babybilleder eller fotos fra firmajulefrokosten, hvor Bjarne fra it moonede hele kontoret?

    Uanset hvad, så giver dine delinger betragteren et helt bestemt indtryk af din personlighed og passion. Du kan derfor med (jobsøger-)fordel være strategisk omkring, hvad du deler.

    Vil du gerne gøre dig selv attraktiv overfor en potentiel arbejdsgiver, så del ivrigt relevant indhold og kommentér på indhold og nyheder fra din branche. På den måde kan din kommende chef, når denne smugkigger på din LinkedIn-, Facebook-, Twitter- og/eller Instagram-profil, se, hvor passioneret (læs: fantastisk og engageret medarbejder) du er.

  2. Hvor kvalificeret du er til jobbet

    Vi kan alle sammen komme til at smøre en anelse for tykt på vores kompetencer under CV-skrivningen i iveren efter at få drømmejobbet. Men uanset om du vælger tandsmørrets udgave af et CV eller ej, så er det vigtigt, at du viser, at der er hold i det, du skriver.

    Det betyder, at du bør synkronisere dit CV og især din LinkedIn-profil. Så når din fremtidige arbejdsgiver sidder med dit CV og din LinkedIn-profil foran sig, kan hun eller han se, at for eksempel anbefalingerne fra din gamle arbejdsplads understøtter påstanden om, at “jeg er hårdtarbejdende”.

  3. Hvor interesseret du er i arbejdsgiveren

    Det kan måske virke som en lille ting, men hvis du for alvor er interesseret i at arbejde hos en specifik virksomhed, så engagér dig på dennes sociale medier. Du bør som minimum følge virksomhedens forskellige profiler. Og vil du for alvor vise arbejdsgiveren, at du har en reel interesse i virksomheden og det, de laver, så like og kommentér også det indhold, de deler.

    Der sidder med al sandsynlighed en SoMe-ansvarlig og tager imod dit engagement med kyshånd, og god karma kan som regel altid betale sig.

  4. Hvor professionel du er

    Har du været din Facebook-profil igennem og slettet de mindre professionelle billeder? Billederne fra Val T anno 2.G, hvor du står med tungen nede i halsen på en langhåret skiguide, for eksempel. Eller billederne fra kusine Katrines 30-års, hvor du slår Onkel Bos shot-rekord.

    Udover hovedrengøring blandt dine gamle billeder, så sørg også for, at dit profilbillede er opdateret, at du ikke har skrevet upassende kommentarer på egne eller andres opslag, og at dine tekster ikke er propfyldt med stave- og grammatikfejl.

    Kort sagt, fjern alt der kan få en potentiel arbejdsgiver til at rynke på næsen, så du fremstår professionel og udstråler dit medarbejder-potentiale.

  5. Hvor godt dit netværk er

    Det kan godt virke uoverskueligt at skulle opbygge et netværk på især LinkedIn, som ikke kun består af de obligatoriske gamle studiekammerater og forhenværende kollegaer.

    Men det kan godt betale sig at lægge energi i at netværke digitalt med de rigtige mennesker. Og med de rigtige mennesker menes din branches “store kanoner” – influenterne, thought leaderne og ham eller hende, som kender alle mennesker (vi har alle den ene person i vores netværk, der helt overnaturligt kender alle, som er værd at kende). Er du i besiddelse af alle de gode forbindelser, er du også langt mere attraktiv for en arbejdsgiver.

    Det står nu (forhåbentligt) klart, hvor vigtig din adfærd på de sociale medier er i din jobsøgningsproces. Kast dig over rettelserne, og brug de fem punkter til at komme et skridt tættere på drømmejobbet.

Andre spændende artikler