Jeanette Hänel, 22 oktober 2016

Her er grunden til, at Facebook er afgørende i jobsøgningen

“Virksomheder bruger Facebook til at undersøge ansøgere, så sørg for at have styr på, hvad de kan se om dig.”

Hvis ikke du endnu har fået dette råd i jagten på at finde et job, så kommer det nok snart. Det er jo ikke sikkert, at din forhåbentlig kommende arbejdsgiver behøver at se alle billederne fra ungdomsferien på Ibiza og alle de indforståede jokes i kommentarfeltet.

Men det kommer rigtigt mange af dem til. Som verden ser ud i dag, tjekker kommende arbejdsgivere nemlig overraskende ofte ansøgere ud på de sociale medier, inden de kalder mulige kommende medarbejdere til samtale.

Læs også: 5 grunde til at arbejdsgivere tjekker dig ud på sociale medier

Det er dog ikke kun virksomhederne, som kan have gavn af Facebook. Jobsøgende kan i den grad også have fordel af at følge virksomheden på Facebook, når jobbet skal landes.

Knap 3,5 millioner danskere logger ind på Facebook hver eneste måned, og det gør Facebook til det absolut mest dominerende sociale medie i Danmark.

Derfor har rigtigt mange virksomheder og arbejdspladser også Facebook-sider, hvor de i højere eller lavere grad deler ud af information om dem selv. Og selvom de fleste virksomheder er meget bevidste om, hvilke ting der bliver “sat i vinduet”, så kan jobsøgende alligevel få mange vigtige informationer ved at presse næsen mod ruden og kigge lidt rundt i krogene.

Naturligvis kan man danne sig et indtryk af en virksomhed, ved at kigge på dens hjemmeside, men det gennemarbejdede indhold er ofte designet til at signalere helt bestemte værdier eller budskaber. På sociale medier går det bare stærkere, og derfor vil der ofte være bedre indikationer på, hvilken kultur, der i virkeligheden hersker i virksomheden eller på arbejdspladsen. Det kan hjælpe dig til at finde den rette tone til samtalen og de rette samtaleemner.

Her er tre ting, som kan være værd at kigge lidt nærmere på, når du skal “stalke” en arbejdsgiver inden en samtale eller ansøgning:

Indhold:

Hvilket indhold virksomheden deler, er naturligvis interessant, når du skal finde ud af, hvilken slags virksomhed, der er tale om. Det kan være værdifuldt, når du skal tolke på de ofte lidt diffuse stillingsopslag, som skal danne grundlag for din ansøgning. Hvilke arbejdsopgaver gemmer sig reelt bag de flotte formuleringer? Og er det opgaver, som du kan og vil arbejde med?

At have læst virksomhedens tidslinje igennem giver også en række konkrete emner at tale om og spørge ind til, når du sidder i samtalen. Med oprigtige spørgsmål til konkrete og aktuelle projekter kan man vise sit engagement i samtalen, og de fleste chefer vil gerne fortælle om deres projekter.

Billeder:

Ved at tage et nærmere kig på billederne fra virksomheden, kan du godt få et indtryk af, hvilken kultur, der hersker på arbejdspladsen. Er det jakkesæt og slips, eller er det hættetrøje og jeans? Er der billeder af personalemiddag på en Michelin restaurant, eller er det dåsebajere til en fredagsbar?

Billederne kan naturligvis også være vigtige, når du skal beslutte, hvilken slags tøj, du skal have på til jobsamtalen. Det er aldrig rart at være over- eller underdressed, når man skal møde mennesker, man ikke kender endnu.

Kommentarer:

Når du har nærstuderet billeder og tekst, har du et godt indtryk af virksomheden. Men du er ikke færdig endnu. Der er nemlig stadig meget information at hente, hvis du bladrer gennem kommentarerne til de enkelte opslag.

Hvordan ser kunder og brugere på virksomheden? Og ikke mindst hvordan svarer virksomheden på både positive og negative henvendelser fra kunderne? Er det en løssluppen og personlig stil, eller er det en distanceret og formel stil?

Der kan du finde mange indikationer på, hvilken kultur du forhåbentlig skal træde ind i – og om det overhovedet er en arbejdsplads, du kan se dig selv være en del af.

Andre spændende artikler