Jeanette Hänel, 14. oktober 2016

Her er tjekLISTEN til jobsøgerens LinkedIn-profil

Lad os være helt ærlige: Der er oftest en hel del om buddet, når det handler om at komme forrest i køen til de bedste jobs. Men heldigvis er spidse albuer, 12-tals-eksamensbeviser og 15 års erfaring ikke de eneste måder, du kan få møvet dig foran de andre jobsøgende.

En af de ting, som kan give dig en markant fordel, er en velsmurt, nypoleret og strategisk LinkedIn-profil. Ligesom alle andre bruger din fremtidige arbejdsgiver Google, når de skal finde og tjekke mulige jobkandidater ud. Du har altså mulighed for at tage noget af kontrollen over på din banehalvdel og vise lige præcis det, som stiller dig allerbedst i job-kapløbet.

Det kan måske virke som et større projekt, men det behøver det slet ikke være. Her får du tjekLISTEN, ni punkter, som kan sikre dig en toptunet LinkedIn-profil.

  1. Lav en LinkedIn-overskrift, der taler til din fremtidige arbejdsgiver

    Overskriften er det af din LinkedIn-profil, der bliver vist i søgeresultater i f.eks. Google. Det er samtidig det, der bliver vist, hvis nogen kigger på din profil via en af deres LinkedIn-forbindelser.

    Overskriften viser automatisk dit nuværende job og arbejdsgiver, men du kan nemt udnytte det til at fange læserens opmærksomhed ved at give specifik information omkring dig selv. Her er tre ting, du kan tænke over, når du laver din overskrift:

    • Information om din karriere og erfaring
    • Tilføj nøgleord
    • En jobtitel, alle kan relatere til (mange virksomheder har deres egne mere eller mindre kreative titler til at florere på diverse visitkort)

    Det kan måske virke lidt fluffy, så vi tager lige et eksempel. I stedet for f.eks. at skrive “Sygeplejerske på Rigshospitalet”, så skriv:

    “Børnesygeplejerske med speciale i onkologi på Rigshopitalet – 10 års erfaring inden for hæmatologiske kræftsygdomme og leukæmi.”

    Læs mere om den gode LinkedIn-overskrift her: 4 fejl jobsøgere begår i overskriften på deres LinkedIn-profil

  2. Hav et professionelt profilbillede

    En godt slidt kliché siger, at et billede siger mere end tusind ord. Det er måske ikke helt sandt på LinkedIn, men ikke desto mindre skal du bestemt ikke underkende værdien af et profilbillede, hvor du ser professionel og imødekommende ud.

    Så har du et profilbillede fra den sidste familiefest, et med en meeeeeget dyb udskæring eller mangler du helt et, bør du kraftigt overveje at tage et smut forbi fotografen (eller alliere dig med et beredvilligt familiemedlem og en smartphone).

  3. Personliggør URL’en til din LinkedIn-profil

    Især hvis du linker til din profil i ansøgninger, på hjemmesider eller lignende, så ser det bare langt mere professionelt ud, hvis URL’en er personliggjort i stedet for, at man bliver mødt af www.linkedin.dk/sdYjkflgl898ldskjfglkgl. Så lav et URL, der hedder www.linkedin.dk/ditnavn eller www.linkedin.dk/professioneltnøgleord.

  4. Skriv din value statement i din resumé-sektion

    Resumé-sektionen ligger helt i toppen af din LinkedIn-profil og fremhæver, hvad du kan – og altså hvordan du kan skabe værdi for en potentiel arbejdsgiver.

    Inden du bare fyrer løs ved tastaturet, så giv dig selv lidt tid til at tænke over, hvad det helt præcis er, du har at tilbyde. Med andre ord skal du finde ud af, hvad dit value statement er. Det vil sige; hvad kan du, hvad brænder du for, hvad du har fokuseret på i dit arbejdsliv osv.

  5. Sørg for, at din arbejdserfaring er fyldt med nøgleord

    Sektionen med arbejdserfaring på din LinkedIn-profil skal være fyldt til randen med relevante nøgleord. Med relevante nøgleord menes der ord, som du finder i beskrivelsen af de job, du er ude efter.

    Er det ikke et helt specifikt job, du er ude efter, så inkluder i stedet nøgleord, som er brancherelevante, og som dermed kan få din profil til at ligge bedre i Googles søgeresultater.

    Selvom du (naturligvis) gerne vil have en masse nøgleord med, så husk at skrive dem ind i din tekst på en naturlig måde. Det vil sige hele, velfungerende sætninger og ikke noget, der bare hoster tillægsord af sig.

  6. Få anerkendt de rigtige kompetencer og erfaringer

    På din LinkedIn-profil finder du også en sektion, der hedder “Kompetencer”, hvor du kan liste, hvad du er god til, og hvad du har erfaring med. Her har dine forbindelser mulighed for at “anerkende” de forskellige ting, du har listet, hvis de er enige i dine valg.

    Når du udfylder sektionen, skal du tænke dig om en ekstra gang, inden du fyrer alle de nøgleord på, du kan komme i tanke om. Vælg de nøgleord, som allerbedst beskriver det, du kan, og undgå ord, som ikke er relaterede til din erfaring eller profession.

    Ved at vælge de rigtige ord, er der langt større sandsynlighed for, at dine forbindelser vil anerkende dine kompetencer og erfaringer, hvilket får dig til at se ekstra godt ud overfor din fremtidige arbejdsgiver. Omvendt skaber de forkerte nøgleord kun forvirring og støj.

  7. Lad ikke din uddannelse afsløre din alder

    Din alder kan være en hindring, hvis du enten tilhører den helt lave eller helt høje ende af aldersskalaen (eller hvis du er kvinde på 30 år og uden børn, så en kynisk arbejdsgiver imaginært kan høre dit biologiske ur tikke). Det er ikke retfærdigt, men nogle arbejdsgivere kan finde på at sortere kandidater fra pga. alder.

    Man kan argumentere for, at man så ikke hører til på den pågældende arbejdsplads. Men vil du helt undgå at blive dømt på andet end dine kvalifikationer til jobbet, så kan du sørge for, at dit CV på LinkedIn ikke er overstrøet med datoer. Det er f.eks. ikke nødvendigt for din fremtidige arbejdsgiver at vide, hvornår du blev færdig på gymnasiet eller på din videregående uddannelse.

  8. Tilslut dig relevante LinkedIn-grupper

    De er der. Der er mange af dem. Og de er (undskyld sproget) fand*** gode. Grunden til det kraftige sprogbrug er, at alt for mange overser den guldgrube, som LinkedIn-grupper er.

    Næsten uanset hvilken branche du tilhører, så findes der en eller flere grupper, hvor ligesindede diskuterer, deler og sparrer. Så er du ikke allerede medlem af relevante LinkedIn-grupper, kan det kun gå for langsomt.

    Det skal dog tilføjes, at magien ikke sker, hvis du blot melder dig ind i grupperne, og derefter forholder dig passivt og blot er med på en kigger. Kommentér, del, like og deltag i diskussioner – jo mere synlig du er, jo bedre kan du tage dig godt ud for din fremtidige arbejdsgiver. Måske kan du oven i købet få skabt nogle nye kontakter, som kan være adgangskortet til dit næste job.

  9. Gør din profil offentlig

    Du kan selv vælge, om alle skal kunne se hele din profil, eller om det kun skal være dine forbindelser. Hvis du er jobsøgende, skal du selvfølgelig vælge det første, så en potentiel arbejdsgiver kan se din (nyligt tip-top opdaterede) LinkedIn-profil.

Andre spændende artikler