tak for samtalen email

Det skal du skrive i din “Tak for samtalen” e-mail

author-avatar

af Marianne Kobberø

Vidste du, at du efter at jobsamtalen er ovre, har mulighed for at påvirke beslutningsprocessen, så du kommer endnu tættere på en ansættelse? Det kræver ikke meget mere end en enkelt (velskrevet) e-mail.

Hvorfor en “Tak for samtalen” e-mail er vigtig for din jobsøgning

Ifølge jobsitet jobsage.com – en platform for indsigter vedr. jobsøgning, viser, at når en ‘Tak for samtalen’ e-mail er skrevet korrekt, kan det være god måde, at gøre opmærksom på dig selv som en attraktiv kandidat.

Derfor er det en god idé, at skrive den helt rigtige takke-e-mail, da det er en mulighed for at give endnu et positivt indtryk af dig selv, og hvorfor det lige netop er dig, som skal have jobbet.

Kort version: 4 tips til at skrive en effektiv “Tak for samtalen” e-mail

Hvis du har været til virkelig mange samtaler, og derfor – af tidsnød – må ty til den korte version, får du her de 4 vigtigste ting i din ‘Tak for samtalen’ e-mail:

  • Tak intervieweren for at møde dig
  • Hvad gik ikke så godt?
  • Nævn noget, du godt kunne lide ved interviewet
  • Gentag, hvorfor du er interesseret i jobbet

Den lidt længere version kræver mere af din tid, fordi den har flere tjek-punkter, som du skal igennem – til gengæld er den e-mail, du får ud af det, også bedre.

Lang version: 7 tips til at skrive den bedste “Tak for samtalen” e-mail

  1. 24 timer. Først og fremmest bør du sørge for at sende e-mailen inden for 24 timer efter samtalen, så intervieweren stadig har dig frisk i hukommelsen.
  2. Sproget. Undgå helt generelt at bruge slang, emoticons eller “tekstsprog” såsom “LOL” (med mindre du selvfølgelig søger en stilling som skribent på Vi Unge). Brug et sprog, som passer til branchen og det job, du har søgt.
  3. Et professionelt ‘hej’. Det siger lidt sig selv, at e-mailen skal indeholde et ‘hej’, men det er ret vigtigt, hvordan du adresserer din interviewer. Tilpas derfor ordlyden i din mail til den tone, du generelt fornemmer i virksomheden.
  4. Sig tak. Tak din interviewer for muligheden for at tale med dem. Føler du for det, så tak også intervieweren for noget mere specifikt – f.eks. for at skabe et behageligt miljø under samtalen. Komplimenter kan fastholde læserens opmærksomhed og få denne til at læse videre.
  5. Hvem du er. Inkludér en specifik reference, så intervieweren ved, hvem du er. Du er højst sandsynligt ikke den eneste kandidat, som intervieweren har talt med i forbindelse med jobbet. Så du skal sikre dig, at det ikke er en anden, som uheldigvis får fortjenesten for din takke-e-mail.
  6. Hvorfor du er det rigtige valg. Nævn to til tre ting, I talte om under samtalen, som understøtter, at det er den helt rigtige beslutning at ansætte dig (det kan være dine kompetencer, evner, erfaring osv.).
  7. Vær specifik omkring opfølgning. Sig, at du glæder dig til at tale med intervieweren igen, og hvornår du vil følge op på samtalen med et opkald (typisk efter to til tre dage).

Bonus tip: Brug pointer fra samtalen til at styrke din opfølgning

En ting er det, du som minimum bør tænke over og tage med i din ‘Tak for samtalen’ e-mail. Noget andet er, at der jo ikke er to samtaler, som forløber ens. Det kan du udnytte til din fordel i din takke e-mail – her kan du udnytte både de gode og de måske mindre gode ting fra samtalen.

Her er en række ting, som er værd at overveje at tage med i din e-mail, hvis du for alvor vil være sikker på at blive husket:

  • Udpeg to til tre ting, som du erfarede under interviewet, der gør dig endnu mere overbevist om, at du er den helt rigtige til jobbet.
  • Nævn en vigtig pointe, som du glemte at nævne under samtalen (det skal selvfølgelig være noget, som gør det mere attraktivt for dem at ansætte dig).
  • Hvis der er noget, du blev forvirret over i løbet af samtalen, så spørg dybere ind. Og er der noget, som du ikke synes, I talte tilstrækkeligt dybdegående om, så uddyb det.
  • Besvar et spørgsmål fra interviewet, som du havde brug for ekstra tid til at tænke over.
  • Sig, at nu hvor du har haft lidt tid til at tænke over jeres samtale, så har du fået nogle gode ideer og er spændt på muligheden for at diskutere dem yderligere.

Uanset hvad du vælger at skrive i din e-mail, er det centralt, at du er opsøgende og viser, at du er oprigtigt interesseret i jobbet. Så selvom du måske tænker, at det kan virke anmassende at maile og ringe, kan det ikke desto mindre være det, som ender med at skaffe dig jobbet.

Eksempel på uddybende takkebrev/mail efter jobsamtale

Du kan her tage udgangspunkt i vores skabelon på et takkebrev efter jobsamtalen, hvor vi bruger nogle af rådene, vi har været inde på i denne artikel:

Kære/Hej [Interviewerens fornavn],

Jeg ville blot sige tak for den gode samtale vedrørende jobbet som [jobtitel]. Det var en fornøjelse at tale med dig/jer og lære mere om [virksomhedens navn].

Det var særligt spændende at høre mere om [Indsæt pointe fra samtalen, f. eks ”det nye projekt”, ”den nye afdeling” eller en uddybning af stillingen]. Det gjorde kun jobbet endnu mere interessant, da jeg [Forklar kort, hvorfor du fandt pointen interessant – og hvordan du kan indgå med en bestemt erfaring eller kompetence].

Jeg værdsætter tiden, du/I tog dig/jer til at tale med mig. Jeg er overbevist om, at mine kvalifikationer og erfaringer matcher godt med jobbet, og jeg ser frem til muligheden for at bidrage til [virksomhedens navn].

Tak igen for din tid og opmærksomhed. Jeg ser frem til at høre fra dig/jer angående næste skridt i ansættelsesprocessen.

Med venlig hilsen,

[Dit navn] [Din e-mail-adresse] [Dit telefonnummer]

Ret takkebrevet til efter dine omstændigheder og din specifikke jobsamtale.

Eksempel på kortere takkebrev/mail efter jobsamtale

Som alternativ til vores uddybende takkebrev kan du anvende denne kortere version af takkebrevet, hvis du foretrækker det:

Kære/Hej [Interviewerens fornavn],

Tak for en den gode samtale vedrørende jobbet som [jobtitel]. Det var en fornøjelse at lære mere om [virksomhedens navn].

Jeg værdsætter den tid, du/I tog dig/jer til at tale med mig og vil gerne gentage min interesse for stillingen. Jeg er overbevist om, at mine kvalifikationer og erfaringer matcher godt med jobbet, og jeg ser frem til muligheden for at bidrage til [virksomhedens navn].

Tak igen for din/jeres tid og opmærksomhed. Jeg ser frem til at høre fra dig angående næste skridt i ansættelsesprocessen.

Med venlig hilsen,

[Dit navn] [Din e-mail-adresse] [Dit telefonnummer]

Lær mere om at øge dine chancer til jobsamtalen

Du kan lære meget mere om at beskrive dig selv og dine kompetencer ved at se Ofirs video med Alexander Kragh: Guide: Konkrete råd til en succesfuld jobsamtale (2022)
Du kan også læse vores store guide med til forberedelse af jobsamtalen: Sådan forbereder du dig til jobsamtalen

Ofte stillede spørgsmål

Sig tak til arbejdsgiveren for muligheden for at tale med dem. Nævn 2-3 ting fra jobsamtalen, som understøtter, at de skal vælge dig til stillingen. Inkludér en reference fra samtalen, så arbejdsgiveren tydeligt kan huske dig i mængden blandt andre ansøgere. Send den opfølgende e-mail indenfor 24 timer efter jobsamtalen.

Skriv tak for invitationen, og at du ser frem til jobsamtalen. Hvis du har spørgsmål til indholdet af invitationen (tid, sted, andet), så skriv dine spørgsmål i din besvarelse. Besvar invitationen hurtigst muligt og helst indenfor 24 timer.

Du takker ja til jobbet, når du mundtligt eller skriftligt accepterer jobtilbuddet. Sig at du er glad for få tilbudt jobbet og ser frem til at tage imod ansættelseskontrakten. Spørg derpå om du kan vende tilbage med endeligt svar om 1-2 dage, hvis du har brug for tid til at læse ansættelseskontrakten igennem.