Jeanette Hänel, 25 oktober 2016

Det skal du skrive i din 'Tak for samtalen' e-mail

Også efter at jobsamtalen er ovre, har du mulighed for at påvirke beslutningsprocessen, så du kommer endnu tættere på en ansættelse – og det kræver ikke meget mere end en enkelt (velskrevet) e-mail.

Sveden er tørret af panden, og adrenalinen er holdt op med at pumpe. Samtalen er ovre, og nu sidder du kun tilbage med trangen til at tjekke din mail (flere gange i minuttet). Men faktisk kan du gøre meget mere end blot at vente på, at du modtager en mail fra den virksomhed, du lige har været til jobsamtale hos.

En undersøgelse lavet af The Ladders, en online job-matching service, viste, at 75 procent af arbejdsgivere oplyser, at en ‘Tak for samtalen’ e-mail fra den interviewede påvirker deres beslutningsproces.

75 procent – det er en hel del. Så det kan godt betale sig at bruge noget tid på at stykke den helt rigtige takke-e-mail sammen. Tro ikke, at det er nok bare at skrive “Tak fordi I ville mødes med mig. Jeg håber på at høre fra jer i den nærmeste fremtid.”.

Udnyt i stedet, at du nu har endnu en mulighed for at vise, hvorfor det er lige netop dig, som skal have jobbet. For det ville dælme være ærgerligt, hvis du har alle kvalifikationerne til jobbet, men må se dig slået af dine konkurrenter, fordi de tog sig tiden til at sende en mail, og du ikke gjorde.

Har du været til virkelig mange samtaler, og bliver du derfor – af tidsnød – nødt til at ty til den korte version, er her de tre vigtigste ting i din ‘Tak for samtalen’ e-mail:

  • Tak intervieweren for at møde dig
  • Hvad gik ikke så godt?
  • Nævn noget, du godt kunne lide ved interviewet
  • Gentag, hvorfor du er interesseret i jobbet

Den lidt længere version kræver mere af din tid, fordi den har flere tjek-punkter, som du skal igennem – til gengæld er den e-mail, du får ud af det, også bedre.

7 fif til din ‘Tak for samtalen’ e-mail

  1. 24 timer. Først og fremmest bør du sørge for at sende e-mailen inden for 24 timer efter samtalen, så intervieweren stadig har dig frisk i hukommelsen.
  2. Sproget. Undgå helt generelt at bruge slang, emoticons eller "tekstsprog" såsom "LOL” (med mindre du selvfølgelig søger en stilling som skribent på Vi Unge). Brug et sprog, som passer til branchen og det job, du har søgt.
  3. Et professionelt ‘hej’. Det siger lidt sig selv, at e-mailen skal indeholde et ‘hej’, men det er ret vigtigt, hvordan du adresserer din interviewer. Tilpas derfor ordlyden i din mail til den tone, du generelt fornemmer i virksomheden.
  4. Sig tak. Tak din interviewer for muligheden for at tale med dem. Føler du for det, så tak også intervieweren for noget mere specifikt – f.eks. for at skabe et behageligt miljø under samtalen. Komplimenter kan fastholde læserens opmærksomhed og få denne til at læse videre.
  5. Hvem du er. Inkludér en specifik reference, så intervieweren ved, hvem du er. Du er højst sandsynligt ikke den eneste kandidat, som intervieweren har talt med i forbindelse med jobbet. Så du skal sikre dig, at det ikke er en anden, som uheldigvis får fortjenesten for din takke-e-mail.
  6. Hvorfor du er det rigtige valg. Nævn to til tre ting, I talte om under samtalen, som understøtter, at det er den helt rigtige beslutning at ansætte dig (det kan være dine kompetencer, evner, erfaring osv.).
  7. Vær specifik omkring opfølgning. Sig, at du glæder dig til at tale med intervieweren igen, og hvornår du vil følge op på samtalen med et opkald (typisk efter to til tre dage).

Brug pointer fra samtalen

En ting er det, du som minimum bør tænke over og tage med i din ‘Tak for samtalen’ e-mail. Noget andet er, at der jo ikke er to samtaler, som forløber ens. Det kan du udnytte til din fordel i takke-e-mailen – og du kan vel at mærke udnytte både de gode og de måske mindre gode ting fra samtalen.

Her er en række ting, som er værd at overveje at tage med i din e-mail, hvis du for alvor vil være sikker på at blive husket:

  • Udpeg to til tre ting, som du erfarede under interviewet, der gør dig endnu mere overbevist om, at du er den helt rigtige til jobbet.
  • Nævn en vigtig pointe, som du glemte at nævne under samtalen (det skal selvfølgelig være noget, som gør det mere attraktivt for dem at ansætte dig).
  • Hvis der er noget, du blev forvirret over i løbet af samtalen, så spørg dybere ind. Og er der noget, som du ikke synes, I talte tilstrækkeligt dybdegående om, så uddyb det.
  • Besvar et spørgsmål fra interviewet, som du havde brug for ekstra tid til at tænke over.
  • Sig, at nu hvor du har haft lidt tid til at tænke over jeres samtale, så har du fået nogle gode ideer og er spændt på muligheden for at diskutere dem yderligere.

Uanset hvad du vælger at skrive i din e-mail, er det centralt, at du er opsøgende og viser, at du er oprigtigt interesseret i jobbet. Så selvom du måske tænker, at det kan virke anmassende at maile og ringe, kan det ikke desto mindre være det, som ender med at skaffe dig jobbet. Held og lykke!

Andre spændende artikler