Vigtigste ting jobsamtale

Gæsteindlæg: Her er den vigtigste ting, du skal have med til alle jobsamtaler

author-avatar

af Marianne Kobberø

Du skal til jobsamtale. Du tager formelt tøj på og møder op til samtalen med din mappe med eksamensbeviser etc. Etiketten omkring samtalen siger, at du skal sige ”Tak fordi jeg må komme” og ”ja tak”, hvis du bliver budt kaffe eller vand. Så skal du fortælle lidt om dig selv, hvorefter arbejdspladsen fortæller om virksomheden og opgaverne. Herefter uddybes indholdet i jobbet. Så snakker I om løst og fast, og så giver du hånd, og går ud af døren. Færdig! Du har forsøgt at svare korrekt på alle spørgsmål og kan nu kun håbe på, at det svar, du snart modtager, bliver positivt.

For en kort stund så prøv at forestille dig, at det var dig, der skulle snakke med 4-6 personer om præcis de samme emner, hvor I følger den samme fremgangsmåde med de samme spørgsmål. Lad det være sagt med det samme – det kan godt blive en smule udfordrende, når du hører det samme svar for fjerde gang. Er der flere kandidater med i opløbet, så kræver det at man er god til at tage noter. Ellers smelter kandidaterne sammen.

Mind set – not skill set

Du ved det måske, og arbejdsgiveren ved det helt sikkert – når du kommer direkte fra universitetet eller en anden læreanstalt, så er det først nu, du skal til at lære. Faktisk er der en del arbejde i at fjerne de hæmmende, akademiske rammer, du har lært på universitet. Derfor drejer samtalen sig mere eller mindre om at afdække mind-set frem for skill set. Du og de andre kandidater besidder sandsynligvis ikke de kompetencer, der skal bruges i starten.

Derfor er der én overordnet ting, du bliver nødt til at tage stilling til inden du tager til jobsamtalen: ”hvordan viser jeg, at jeg brænder for denne stilling?”. Sørg for at finde nogle formuleringer, hvor betydningen viser, hvad denne stilling kan give dig og din erhvervskarriere. Det kunne være et spørgsmål om, hvordan arbejdspladsen sikrer, at medarbejderne er de skarpeste på markedet, eller hvordan du, i samarbejde med virksomheden, bliver den bedste til det, stillingen indebærer.

Husk, arbejdsgiveren har én dagsorden, nemlig at finde den person, der bedst kan tjene penge til firmaet. Når du fortæller, om de muligheder denne stilling giver dig på kort og længere sigt, udstråler du én af de ting, alle arbejdsgiver sukker efter – sult efter jobbet!

Netop sult, er dét, dit kropsprog skal vise i alt, du siger og gør. Hvis du siger alle de rigtige ting, uden at dit kropsprog underbygger det, så kommer det til at virke som tomme floskler, som du lirer af fordi, etiketten foreskriver det. Så hellere sige nogle ting, som måske ikke er helt så gennemtænkte, men hvor alle fibre i din krop signalerer, at du MÅ have jobbet.

Dette kigger arbejdsgiveren efter i virkeligheden

Prøv igen at anskue dig selv med arbejdsgiverens briller på. Der er overvejende to ting, som betyder noget. Det ene blev nævnt tidligere – kan du tjene penge til virksomheden? Det andet er, hvordan påvirker du kulturen i virksomheden? Eller hvordan påvirker din attitude virksomhedens evne til at tjene penge? Når du signalerer, at du vil fremad, så vil dette påvirke kulturen i virksomheden. Hvis du er tilfreds med de kvalifikationer, du har nu og ikke har lyst til at flytte dig, gør du organisationen tung. En tung organisation har svært ved at tilpasse sig nye udfordringer. Og en organisation, der har svært ved at tilpasse sig nye udfordringer, har svært ved at tjene penge.

Hvis du udviser sult, signalerer du, at du vil være bedre. Du bliver ofte kun bedre, når du tilpasser dig til omgivelser og udfordringer. Hvis medarbejderne har dette mind-set, så kræves der mindre af din leder, og så bliver det lettere at tjene penge.

Kend dit værd

Lige en ekstra ting, du skal have med til samtalen – har du sulten, så har du også noget som arbejdsgiveren gerne vil have. Faktisk vil han MEGET gerne have det. Det betyder også, at du kan gå til samtalen som ligeværdig. Det betyder til gengæld ikke, at du skal tænke ’mere til lønningsposen’, for så udstråler du ikke sult, men i højere grad spekulation. Er du først kommet ind i organisationen, så skal du nok blive betalt for din gejst til næstkommende MUS.

Det betyder, at du bliver nødt til at mærke efter, om arbejdspladsen er noget for dig. Hvis du har sulten, så har du virkelig fat i den lange ende, for de fleste arbejdsgivere sukker efter sultne medarbejdere. Vil du kunne opretholde din gejst i en organisation, der ikke har de samme værdier eller ambitioner som dig selv? Hvis ikke, så sig nej til stillingen. Det bliver ikke et godt samarbejde for nogen af jer. Hvis arbejdspladsen ikke deler dine ambitioner, så kan din gejst blive slukket og i værste fald ændret til afmagt over manglende ambitioner. Dermed er der ingen af jer, der bliver tilfredse.

Om forfatteren

Mikkel Ussing-Kelstrup arbejder som online manager for Trendhim. Artiklen er baseret på baggrund af ansættelsessamtaler med over 60 personer til flere forskellige typer af job.

Vil du lære mere om jobsamtalen?

Du kan kan få flere tips og tricks til din næste jobsamtale ved at se Ofirs video med Alexander Kragh: Guide: Konkrete råd til en succesfuld jobsamtale (2022)
Eller læs vores artikel: “Skriv dig dette bag øret inden jobsamtalen” – og bliv klogere på vigtige do’s and don’ts, som du kan bruge til den næste jobsamtale.

Held og lykke med jobsamtalen!

Ofte stillede spørgsmål

Lav grundig research om virksomheden og jobbet du søger. Vis arbejdsgiveren med dine erfaringer, personlige egenskaber, kompetencer og konkrete eksempler, at du er en oplagt kandidat til jobbet. Fortæl din personlige historie, der viser at jobbet er et naturligt næste skrift i dit erhvervsliv. Forbered gode spørgsmål, der viser at du er oprigtigt interesseret i stillingen.

Her nogle eksempler på spørgsmål til jobsamtalen: Hvilke spændende udfordringer vil jeg komme til at møde i jobbet? Består jobbet primært af selvstændigt arbejde eller arbejde i teams? Hvordan er teamet sat sammen? Hvilke udviklingsmuligheder er der i stillingen? Hvad bliver mit vigtigste mål i jobbet? Hvordan vil du beskrive en typisk arbejdsdag i stillingen? Hvor ser I virksomheden om 5 år?

Den Danske Ordbog beskriver faglighed som “viden, forudsætninger og kompetencer som man besidder inden for et bestemt fag..” Til jobsamtalen kan du fortælle om din faglighed i relation til, hvordan du bruger dine kompetencer og din viden til at løse problemstillinger i jobbet på en professionel måde.