Bemærk at denne jobannonce er udløbet!
Ansøgningsfristen for jobannoncen er overskredet, og stillingen kan ikke længere søges. Opslaget vises udelukkende som reference

Databeskyttelsesrådgiver (DPO) til Danmarks Domstole

Nøglefunktion tæt på ledelsen i en organisation med stor samfundsmæssig betydning.  
 
Domstolene værner om vores demokrati, retssamfund og den enkeltes retssikkerhed. Vi har dermed en central rolle i det danske samfund og har dagligt en bred berøringsflade til mange borgere, virksomheder og samarbejdspartnere.  
 
Vi søger en fagligt stærk jurist, der har særlig interesse for databeskyttelse og informationssikkerhed. Vi forventer, at du selvstændigt kan stå i spidsen for implementeringen af retshåndhævelsesloven og databeskyttelsesforordningen ved Danmarks Domstole. Da der er tale om en nyoprettet stilling, vil du få indflydelse på, hvordan stillingsindholdet defineres og udvikler sig.  
 
Til dagligt vil du arbejde i Domstolsstolsstyrelsen, som er en del af organisationen Danmarks Domstole. Vores opgave er at udvikle, administrere og understøtte arbejdet ved Danmarks Domstole, og vi er således med til at arbejde for ret og retfærdighed. En af vores opgaver er at være tilsynsmyndighed for dom-stolene i forhold til deres behandling af personoplysninger, der ikke foretages i forbindelse med domstolenes judicielle virksomhed.  
 
Vi tilbyder en stilling tæt på ledelsen, hvor du får mulighed for at udvikle dig fagligt og personligt i et miljø præget af høj faglighed, engagement, arbejdsglæde og samarbejde på tværs.  
 
Du er garant for høj persondatabeskyttelse  
Som DPO vil du blive inddraget i alle relevante spørgsmål vedrørende beskyttelse af personoplysninger.  
 
Din overordnede opgave vil være at sikre, at vi overholder gældende EU-ret og national ret inden for persondatabeskyttelse. Som noget af det første vil du indgå som en nøgleperson i vores projekt om implementering af EU’s persondatabeskyttelsespakke ved Danmarks Domstole.  
 
Du skal afdække organisationens modenhed og eventuelle behov for organisatoriske eller tekniske forandringstiltag. Derigennem vil du få et godt overblik over arbejdsgange og dataflow, ligesom du hurtigt vil få en stor kontaktflade til chefer og kollegaer i styrelsen samt ledelse og medarbejdere ved retterne.  
 
Dine opgaver vil desuden være at:  
- bidrage til udarbejdelse af politikker på databeskyttelsesområdet samt sikre overholdelsen af disse.  
- informere, uddanne og rådgive ledere, medarbejdere og databehandlere om deres forpligtelser ved behandling af personoplysninger, herunder gennemføre en oplysningskampagne  
- rådgive og besvare spørgsmål fra borgere og andre registrerede om reglerne for behandling af deres personoplysninger og udøvelse af deres rettigheder  
- gennemgang af alle konsekvensanalyser, dokumentation for overholdelse af lovgivningen, sagsbehandling på området og fortegnelser over databehandlingsaktiviteter. Resultaterne af gennemgangene forelægges direktionen i en årsrapport  
- samarbejde med og fungere som kontaktperson for Domstolsstyrelsens tilsynsenhed.  
 
Du vil i løsningen af dine opgaver få et tæt samarbejde med styrelsens kompetente specialister inden for it og it-sikkerhed, jura mv. samt administrationscheferne ved retterne.  
 
For at sikre den nødvendige uafhængighed rapporterer du direkte til det øverste ledelseslag i organisationen. I det daglige vil du sidde i Domstolsstyrelsens direktionssekretariat, der ud over dig består af to AC-direktionssekretærer samt en chefsekretær. Organisatorisk vil du være en del af vores Center for Jura, Uddannelse og Kommunikation, som har 27 medarbejdere med forskellig uddannelsesmæssig baggrund. Din personaleleder vil være vores juridiske chef, Laila Lindemark.  
 
Du må forvente en vis rejseaktivitet i stillingen.  
 
Du har databeskyttelse i dit DNA  
Vi lægger vægt på, at du er en dygtig jurist med kendskab til retshåndhævelsesloven og forordningen. Vi vægter desuden højt, at du har interesse i og en solid erfaring med at håndtere databeskyttelsesretlige spørgsmål, helst fra andre offentlige myndigheder. Samtidig vil det være en fordel, hvis du har et godt kendskab til it.  
 
Det er vigtigt, at du kan agere selvstændigt. Da mange opgaver løses i tæt samarbejde med andre enheder i styrelsen og domstolene, er det samtidig vigtigt, at du er lydhør og interesseret i at involvere relevante aktører i organisationen, samt at du motiveres af at finde
gode fælles løsninger – også når det er besværligt.  
 
Derudover forventer vi, at du:  
• kan formidle kompliceret stof, så det er let forståeligt for alle i organisationen  
• formulerer dig særdeles godt såvel skriftligt som mundtligt  
• er målrettet, struktureret og evner at bevare overblikket  
• har den nødvendige gennemslagskraft.  
 
Løn og ansættelsesvilkår  
Du vil afhængig af erfaringer og kompetencer blive ansat og aflønnet som special- eller chefkonsulent efter Finansministeriets overenskomst med en række AC-organisationer. Herudover vil der være mulighed for at forhandle et tillæg som også afhænger af dine erfaringer og kvalifikationer.  
 
Det er en forudsætning for ansættelse, at du kan sikkerhedsgodkendes.  
 
Vi ønsker stillingen besat snarest muligt.  
 
Mere om os og stillingen  
Oplysninger om stillingen kan fås ved henvendelse til juridisk chef Laila Lindemark på telefon 20 98 39 45 eller udviklingsdirektør Merethe Eckhardt på telefon 40 10 05 20 eller 99 68 42 24.  
 
Du kan læse mere om Domstolsstyrelsen, Danmarks Domstole og vores vision, værdier og mål på www.domstol.dk. 
 
Ansøgning  
Du sender din ansøgning online via vores rekrutteringssystem på www.domstol.dk under Job. Du bliver guidet igennem processen, når du trykker på knappen ”Søg stillingen” i stillingsopslaget på vores hjemmeside.  Ud over din ansøgning bedes du vedhæfte cv, udtalelser og relevante eksamenspapirer m.v.    
Ud over din ansøgning bedes du vedhæfte cv, udtalelser og relevante eksamenspapirer m.v.  
 
Vi skal have modtaget din ansøgning senest mandag den 5. marts 2018, kl. 12.  
 
Vi forventer at holde indledende samtaler den 13. og 15. marts 2018. Der afholdes 2. samtaler med udvalgte kandidater den 22. marts 2018.  
 
Vi opfordrer enhver, der er interesseret og kvalificeret, til at søge stillingen uanset personlige forhold som alder, køn, race, etnisk tilhørsforhold mv.  
 


Ikke det rigtige job?

Opret en jobagent og få dit nye job direkte i indbakken



Opret jobagent her