Generalist til CO2-kvoteteamet i Energistyrelsens Center for Energiadministration

Vil du være med til at administrere og videreudvikle EU´s vigtigste klimainstrument ETS (European Union Greenhouse Gas Emission Trading System), hvis vigtigste formål er at reducere CO2 – udledningen i de lande ordningen gælder? I Danmark gælder ordningen for ca. 350 virksomheder samt 10 luftfartsoperatører.  
 
Vil du være med til at sikre præcis tildeling af CO2 – kvoter til virksomhederne samt sikre, at CO2 – udledningen overvåges, rapporteres og verificeres korrekt?   
 
Så er du måske vores nye kollega til CO2 – kvoteordningen i Energistyrelsens Center for Energiadministration i Esbjerg.     
 
Om jobbet  
Dine primære arbejdsopgaver vil bl.a. bestå af:  

  • Sikre korrekt tildeling samt regulering af gratis kvoter til virksomheder og luftfartsoperatører   
  • Træffe af afgørelser om ændringer i kvotetildeling til virksomheder og luftfartsoperatører  
  • Udarbejde notater til brug for tekniske og politiske beslutninger  
  • Samarbejde med EU-Kommissionen i administrationen af kvotetildelingsreglerne  
  • Opkrævning af gebyr hos virksomheder og luftfartsoperatører i samarbejde med Erhvervsstyrelsen    
  • Deltagelse i EU-samarbejde i diverse fora  
Derudover vil du indgå i teamets øvrige opgaver: 

  • Godkendelse af virksomheders og luftfartsoperatørers overvågningsplaner 
  • Udarbejdelse af CO2 – tilladelser til virksomheder 
  • Samarbejde med eksterne verifikatorer omkring kvalitetssikring af virksomheders CO2 – udledning  
  • Administration af EU-retten samt den implementerede danske lovgivning på området  
     
Om dig  
Vi forventer, at du er en dygtig generalist med teknisk forståelse og med interesse for / erfaring med energisektoren. Da jobbet indeholder både økonomiske, juridiske og administrative forhold forventer vi, at du ser en udfordring i at samarbejde med andre faggrupper.  
 
Vi forestiller os, at du har en samfundsvidenskabelig kandidatuddannelse med kompetence indenfor Miljø og Ressource management, By, Energi og Miljøplanlægning, Cand. Techn. Soc. eller tilsvarende uddannelse.  
 
Vi lægger desuden vægt på, at du har:  
  • Kendskab til og gerne erfaring med offentlig administration og sagsbehandling   
  • Lysten til og evner at arbejde med sagsbehandling, hvor det tekniske og det juridiske går hånd i hånd  
  • Lysten til at arbejde med håndtering og rapportering af data  
  • Gode samarbejdsevner og er løsningsorienteret  
  • Gode formidlingsevner både i skrift og i tale, også på engelsk  
  • Trives med at arbejde i en politisk styret organisation  
  • Har overblik og evner at prioritere i dagligdagen  
 
Om teamet  
Vi dyrker samspillet og lægger derfor stor vægt på dine samarbejdsevner, ligesom vi forventer, at du kan arbejde selvstændigt. Du bliver en del af et engageret og tværfagligt team, hvor vi har fokus på effektiv administration, smidig sagsbehandling og udvikling af CO2 -kvoteordningen.
 
Du vil blive en del af et kollegialt og fagligt miljø, der udvikler og udfordrer dig. Vi er pt. 10 medarbejdere med forskellig uddannelsesmæssig baggrund, såsom ingeniører, jurister og sagsbehandlere. Vi arbejder alle med sagsbehandling, lovgivningsarbejde og administration af CO2 – kvoteordningen.   
 
Om os   
Energistyrelsen har ansvaret for hele energisektorens værdikæde fra energiproduktion, herunder efterforskning og indvinding, energiforsyning til energiforbrug, energieffektivisering og besparelser samt energiøkonomi og teknologiovervågning. Vi har også ansvaret for at understøtte den økonomiske effektivisering af forsyningssektoren, som foruden energi omfatter vand, affald og telekommunikation, herunder brugerforhold, forsyningspligt og statistik på teleområdet samt regulering af vandforsyning og håndtering af affald.   
 
Energistyrelsen varetager Danmarks interesser på energi-, og forsyningsområdet i EU og søger gennem målrettet samarbejde med enkeltlande og internationale institutioner at udbrede de danske erfaringer med energiomstillingen til gavn for danske eksportvirksomheder.   
 
Center for Energiadministration er et selvstændigt center under Energistyrelsen, som administrerer Danmarks energi- og forsyningssektor. Vi er en mangfoldig arbejdsplads med fokus på styrkerne i det tværfaglige. Energistyrelsen blev oprettet i 1976 og har siden 28. juni 2015 været en styrelse under Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet.    
CO2 – kvoteordningen er et af 6 kontorer i Center for Energiadministration, hvor vi er ca. 75 medarbejdere. Centerets øvrige opgaver omfatter Energimærkeordningen, Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP), der støtter ny teknologi på energiområdet, sagsbehandling og afregning af VE-støtteordninger (sol og vind) samt den koncernfælles rejseenhed.    
 
Energistyrelsen blev oprettet i 1976 og er en styrelse under Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet. Der er cirka 360 årsværk beskæftiget i Energistyrelsen.  
 
Løn- og ansættelsesvilkår  
Ansættelse og aflønning sker i henhold til overenskomst for akademikere i staten som fuldmægtig med rådighedsforpligtelse. Arbejdstiden er 37 timer/ugentlig, herunder fleksibel arbejdstid.  Der er forventet tiltrædelse den 1. maj 2018 
 
Arbejdsstedet er Energistyrelsen, Center for Energiadministration, Niels Bohrs Vej 8D, 6700 Esbjerg   
 
Supplerende oplysninger kan fås ved henvendelse til teamleder Mette Askholm på telefon 33 92 78 36 eller kontorchef Carl-Christian Munk-Nielsen på telefon 33 92 79 02.    
 
Ansøgning 
Du søger via www.ens.dk/job, benyt funktionen "Søg stillingen" på stillingsopslaget. Din motiverede ansøgning med CV, eksamensbevis og eventuelle øvrige bilag skal være indtastet senest den 28. februar 2018. Samtaler forventes afholdt i den 12. og 13. marts. 
 
Kandidater til stillingen skal være indstillet på at skulle udarbejde en opgave i forbindelse med rekrutteringsprocessen. Energistyrelsen opfordrer alle uanset personlig baggrund til at søge stillingen.  


Du har ikke vedlagt dokumenter til din ansøgning. Klik på 'OK' knappen nedenfor for at sende din ansøgning alligevel, eller klik på knappen "Annuller" og vedhæft dokumenter, før du sender din ansøgning igen.

Ikke det rigtige job?

Opret en jobagent og få dit nye job direkte i indbakken



Opret jobagent her

Andre job der matcher din søgning

Indrykket:20. februar 2018
Udløbsdato:15. marts 2018

Medarbejdere til ledelses- og ministerbetjening i den kommende Skattestyrelse

SKAT

Esbjerg
Er du stærk til at kommunikere både mundtligt og skriftligt, og har du erfaring med udarbejdelse af beslutningsgrundlag og ministerbetjening? Og kunne du tænke dig at bruge dine evner til at opbygge et nyt fagområde? Så bliv en del af Ledelsessekret...
Indrykket:21. februar 2018
Udløbsdato:8. marts 2018

PA for underdirektør i den kommende Skattestyrelse

SKAT

Esbjerg
Vil du være den nærmeste støtte og samarbejdspartner med underdirektøren i en central afdeling i den kommende Skattestyrelse og motiveres du af ansvar, udfordrende opgaver og af at være tæt på de centrale beslutninger? Så bliv PA for underdirektøren...
Indrykket:21. februar 2018
Udløbsdato:15. marts 2018

Medarbejder til opfølgning, styring og udvikling i kommende Skattestyrelse

SKAT

Esbjerg
Er du analytisk skarp, og har du flair for koordinering, styring og opfølgning på processer og arbejdsgange med mange interessenter? Og kunne du tænke dig at bruge dine evner til at bidrage til at opbygge et nyt fagområde? Så bliv del af Ledelsessek...
Indrykket:20. februar 2018
Udløbsdato:5. marts 2018

Faglig dygtig medarbejder til kontrol af udbetalingen af momsrefusionsansøgninger fra udenlandske virksomheder.

SKAT

Tønder
Vil du bidrage med dine kompetencer indenfor sagsbehandling og kontrol, hvor du med høj faglighed, stort engagement og professionalisme kan løse opgaver indenfor momsområdet, og trives du med en spændende afvekslende hverdag? Så læs dette stillingso...
Indrykket:20. februar 2018
Udløbsdato:5. marts 2018

Fagligt stærk medarbejder til fordringshaveropgaven på udenlandske virksomheder og til One Stop Moms.

SKAT

Tønder
Har du lyst til at arbejde med fagligt udfordrende og spændende sagsbehandling inden for momsområdet og udenlandske virksomheder uden herboende repræsentant og One Stop Moms? Og har du samtidig lyst til at blive en del af en myndighed, som sikrer fu...