Jurister søges til Færdselsstyrelsen i Ribe

Bemærk at denne jobannonce er udløbet!
Annoncen er udløbet, og stillingen kan ikke længere søges. Opslaget vises udelukkende som reference

Færdselsstyrelsen søger et antal jurister i forbindelse med udvidelse af vores opgaver med udførelse af tilsyns- og kontrolopgaver på vejtransportområdet som følge af EU´s Vejpakke.

Vil du være med til at løse opgaver, der understøtter markedsadgangen og vores tilsyn på vejtransportområdet? Trives du i en travl hverdag med masser af juridiske udfordringer? Brænder du for at yde en god service til borgere og virksomheder? Så er du måske vores nye kollega i Team Vejtransporttilladelser, Team Vetjransporttilsyn, Team Virksomhedskontrol og Takografkort eller Team Lønvilkår (udenlandske).

Færdselsstyrelsen
Færdselsstyrelsen er i rivende udvikling. Siden 2016 har vi været placeret i Ribe som en del af Trafikstyrelsen, men den 1. januar 2020 blev Færdselsstyrelsen en selvstændig styrelse under Transportministeriet. Den 1. oktober 2021 har vi overtaget en ny stor opgave på kørekortområdet og takografkortområdet, som mere end tredobler vores organisation. Vi står med andre ord over for en periode med store og ambitiøse mål på færdselsområdet.



Generelt om stillingerne

Du vil blive en del af et kontorchefområde, hvor hvert team har egen teamleder, som refererer direkte til kontorchefen. I områderne har vi et stærkt fagligt fællesskab med både jurister, teknikere og administrative medarbejdere, og vi har i hele styrelsen mange medarbejdere med forskellig faglig baggrund. Du skal derfor være i stand til at samarbejde på tværs af fagligheder og se værdien heri. Vi lægger stor vægt på den kollegiale sparring i opgavevaretagelsen.

Herudover har vi ambitiøse mål for udviklingen af området – både fagligt og med fokus på kontinuerlig optimering af sagsgange og IT-understøttelse, så vi har den bedste understøttelse af vores opgaveløsning.

Vi mangler både nyuddannede jurister og kollegaer med solide juridiske kompetencer inden for departementsbetjening, udviklingsopgaver samt implementeringsopgaver som kan hjælpe med at sikre, at Færdselsstyrelsen kommer sikkert i mål.

Nedenfor kan du læse lidt om opgaverne i de forskellige teams. Den konkrete tilrettelæggelse af dine opgaver i teamet vil i alle tilfælde ske i tæt samarbejde med teamets øvrige medarbejdere og teamleder.



Team Vejtransporttilladelser

Teamet består af jurister og administrative medarbejdere.

Dagligdagen er fyldt med mange forskellige opgaver, da teamet administrerer gods- og buslovens regler og håndterer mange henvendelser fra borgere, virksomheder og andre myndigheder både telefonisk og skriftligt. Det betyder, at du dagligt vil være i kontakt med en bred gruppe af mennesker og skal trives med at løse opgaver på et område, der er i konstant udvikling og hvor der er stor politisk bevågenhed.

Som jurist i dette team vil dine opgaver bl.a. bestå i sagsbehandling af ansøgninger om tilladelser til at drive vognmandsvirksomhed. I forbindelse med sagsbehandlingen ser man bl.a. på, om helt objektive krav vedr. egenkapital og restancer er opfyldt, ligesom man foretager en konkret vurdering af det enkelte tilfælde i fald der er straf eller konkurser, som kan have indflydelse på den indsendte ansøgning. Der er tale om et team med en stor driftsportefølje og derfor indgår driftsstyring også som en del af opgaverne i teamet.

Teamet har endvidere en del internationalt arbejde, som du også vil kunne få mulighed for at deltage i. Alt efter erfaring vil du også kunne få opgaver inden for området generelt, herunder departements- og ministerbetjening, hvor der eksempelvis skal udarbejdes udkast til ministersvar, baggrundsnotater mv. Derudover vil der være tale om udviklingsopgaver samt faglige bidrage til regelarbejdet på området.



Team Vejtransporttilsyn

Teamet består af jurister, administrative medarbejdere og studentermedhjælpere.

Som jurist i dette team vil du skulle være med til at løfte Færdselsstyrelsens opgave med tilsyn med indehavere af tilladelser udstedt af danske myndigheder til gods- og buskørsel.

Opgaverne vil primært bestå i almindelig juridisk sagsbehandling og understøttelse i forhold til de konkrete tilsynssager, men du vil også – alt efter erfaring – kunne få opgaver inden for området generelt, herunder departements- og ministerbetjening, hvor der eksempelvis skal udarbejdes udkast til ministersvar, baggrundsnotater mv. Derudover vil der være tale om udviklingsopgaver samt faglige bidrage til regelarbejdet på området.



Team Virksomhedstilsyn og Takografkort

Teamet består af jurister, administrative medarbejdere og en tekniker.

Opgaverne vil primært bestå i juridisk understøttelse af sagsbehandlingen på køre- og hviletidsområdet (tilsynssagerne), på takografkortområdet og i forhold til tilsynet med takografværkstederne, men du vil også få opgaver inden for området generelt, herunder besvarelse af henvendelser fra borgere og virksomheder om fortolkning af reglerne, og departements- og ministerbetjening, hvor der eksempelvis skal udarbejdes udkast til ministersvar, baggrundsnotater mv.



Team Lønvilkår

Teamet består af både jurister og administrative medarbejdere.

Teamets kerneopgave at bidrage til færdselssikkerheden ved at sikre ordnede forhold på de danske veje via understøttelse af trafikanter, chauffører, virksomheder og myndigheder gennem vejledning, tilsyn og kontrol. Dette bidrager teamet til igennem kontrol af lønvilkår hos udenlandske chauffører og foregår både ved vejsiden og som administrativ kontrol på kontoret.

Opgaverne vil, som i de øvrige teams, primært bestå i almindelig juridisk sagsbehandling, henvendelser fra borgere og understøttelse i forhold til de konkrete sager, men du vil også – alt efter erfaring – kunne få opgaver inden for området generelt, herunder departements- og ministerbetjening, hvor der eksempelvis skal udarbejdes udkast til ministersvar, baggrundsnotater mv. Derudover vil der være tale om udviklingsopgaver samt faglige bidrage til regelarbejdet på området samt øvrig international arbejde på området.



Dine kvalifikationer

Vi forventer at du:

  • Er cand.jur. eller cand.merc.jur. gerne med stærk forvaltningsretlig profil
  • Har erfaring med eller interesse for sagsbehandling og departements- og ministerbetjening
  • Har erfaring med eller interesse for implementeringsopgaver eller tilsvarende koordineringsopgaver
  • Har erfaring fra eller lyst til at arbejde i en politisk styret organisation
  • Er god til at formulere dig både skriftligt og mundtligt på dansk og engelsk
  • Evner at omsætte jura til et letforståeligt sprog
  • Kan arbejde struktureret, selvstændigt og med sans for detaljen
  • Evner at have flere bolde i luften ad gangen og er god til at prioritere
  • Værdsætter samarbejde på tværs af fagligheder
  • Gode sprogkundskaber
Derudover ønsker vi os en kollega, som:

  • Har ambitioner og lyst til faglig udvikling
  • Ser muligheder i opgaveløsningen selvom der ikke nødvendigvis findes en manual
  • Trives i samarbejde og dialog med borgere og kollegaer i en dynamisk organisation i udvikling
  • Ikke er bleg for en god faglig diskussion og gerne bringer egne kompetencer og ideer i spil samt ønsker at lære fra sig
  • Sætter pris på et socialt og uformelt arbejdsmiljø.


Løn og ansættelsesforhold

1 stilling er en tidsbegrænset stilling (barselsvikariat) på fuld tid med 37 timer om ugen i 1 år i Team Vejtransporttilladelser. De øvrige stillinger er faste stillinger på fuld tid med 37 timer om ugen, og ansættelse sker i henhold til gældende overenskomst. Stillingerne er til besættelse snarest muligt.

Færdselsstyrelsen har hovedsæde i Ribe, men har lokationer i det meste af Danmark. Denne stilling kan besættes i Ribe, Kolding, Aalborg eller København. Det skal fremgå af din ansøgning i hvilken by, du fortrinsvist ønsker at møde ind. Bor du i nærheden af en af Færdselsstyrelsens andre adresser og er du interesseret i stillingen, så kontakt os gerne for at høre om mulighederne for tjenestested tæt på netop din bopæl. Du må forvente at skulle til Ribe cirka en gang om ugen, nogle gange mere. Du må desuden forvente, at du i din oplæringsperiode skal til Ribe det meste af tiden.

Du vil som medarbejder i Færdselsstyrelsen opleve, at vi har en fleksibel tilgang til arbejdstid og sted. Det er derfor helt naturligt for os at gøre brug af hjemmearbejde, når dette kan forenes med opgaverne.

.

Yderligere information

Hvis du vil høre mere om stillingerne er du meget velkommen til at kontakte kontorchef Kirsten Søndergaard Munck på kism@fstyr.dk eller sende en sms på 41871812, så ringer Kirsten tilbage.



Ansøgning

Hvis du er interesseret i stillingen, beder vi dig sende ansøgning sammen med cv og anden relevant dokumentation elektronisk via Færdselsstyrelsens ansøgningsportal senest den 7. december 2021.



Vi forventer at afholde samtaler i uge 49 og 50.



Der vil kunne indgå testforløb.



Vi ønsker en medarbejdersammensætning, der afspejler det omgivende samfund. Derfor opfordrer vi alle, uanset personlig baggrund, til at søge.



Skriv i din ansøgning, at du fandt jobbet på ofir.dk


Jurister søges til Færdselsstyrelsen i Ribe

Færdselsstyrelsen søger et antal jurister i forbindelse med udvidelse af vores opgaver med udførelse af tilsyns- og kontrolopgaver på vejtransportområdet som følge af EU´s Vejpakke.

Vil du være med til at løse opgaver, der understøtter markedsadgangen og vores tilsyn på vejtransportområdet? Trives du i en travl hverdag med masser af juridiske udfordringer? Brænder du for at yde en god service til borgere og virksomheder? Så er du måske vores nye kollega i Team Vejtransporttilladelser, Team Vetjransporttilsyn, Team Virksomhedskontrol og Takografkort eller Team Lønvilkår (udenlandske).

Færdselsstyrelsen
Færdselsstyrelsen er i rivende udvikling. Siden 2016 har vi været placeret i Ribe som en del af Trafikstyrelsen, men den 1. januar 2020 blev Færdselsstyrelsen en selvstændig styrelse under Transportministeriet. Den 1. oktober 2021 har vi overtaget en ny stor opgave på kørekortområdet og takografkortområdet, som mere end tredobler vores organisation. Vi står med andre ord over for en periode med store og ambitiøse mål på færdselsområdet.



Generelt om stillingerne

Du vil blive en del af et kontorchefområde, hvor hvert team har egen teamleder, som refererer direkte til kontorchefen. I områderne har vi et stærkt fagligt fællesskab med både jurister, teknikere og administrative medarbejdere, og vi har i hele styrelsen mange medarbejdere med forskellig faglig baggrund. Du skal derfor være i stand til at samarbejde på tværs af fagligheder og se værdien heri. Vi lægger stor vægt på den kollegiale sparring i opgavevaretagelsen.

Herudover har vi ambitiøse mål for udviklingen af området – både fagligt og med fokus på kontinuerlig optimering af sagsgange og IT-understøttelse, så vi har den bedste understøttelse af vores opgaveløsning.

Vi mangler både nyuddannede jurister og kollegaer med solide juridiske kompetencer inden for departementsbetjening, udviklingsopgaver samt implementeringsopgaver som kan hjælpe med at sikre, at Færdselsstyrelsen kommer sikkert i mål.

Nedenfor kan du læse lidt om opgaverne i de forskellige teams. Den konkrete tilrettelæggelse af dine opgaver i teamet vil i alle tilfælde ske i tæt samarbejde med teamets øvrige medarbejdere og teamleder.



Team Vejtransporttilladelser

Teamet består af jurister og administrative medarbejdere.

Dagligdagen er fyldt med mange forskellige opgaver, da teamet administrerer gods- og buslovens regler og håndterer mange henvendelser fra borgere, virksomheder og andre myndigheder både telefonisk og skriftligt. Det betyder, at du dagligt vil være i kontakt med en bred gruppe af mennesker og skal trives med at løse opgaver på et område, der er i konstant udvikling og hvor der er stor politisk bevågenhed.

Som jurist i dette team vil dine opgaver bl.a. bestå i sagsbehandling af ansøgninger om tilladelser til at drive vognmandsvirksomhed. I forbindelse med sagsbehandlingen ser man bl.a. på, om helt objektive krav vedr. egenkapital og restancer er opfyldt, ligesom man foretager en konkret vurdering af det enkelte tilfælde i fald der er straf eller konkurser, som kan have indflydelse på den indsendte ansøgning. Der er tale om et team med en stor driftsportefølje og derfor indgår driftsstyring også som en del af opgaverne i teamet.

Teamet har endvidere en del internationalt arbejde, som du også vil kunne få mulighed for at deltage i. Alt efter erfaring vil du også kunne få opgaver inden for området generelt, herunder departements- og ministerbetjening, hvor der eksempelvis skal udarbejdes udkast til ministersvar, baggrundsnotater mv. Derudover vil der være tale om udviklingsopgaver samt faglige bidrage til regelarbejdet på området.



Team Vejtransporttilsyn

Teamet består af jurister, administrative medarbejdere og studentermedhjælpere.

Som jurist i dette team vil du skulle være med til at løfte Færdselsstyrelsens opgave med tilsyn med indehavere af tilladelser udstedt af danske myndigheder til gods- og buskørsel.

Opgaverne vil primært bestå i almindelig juridisk sagsbehandling og understøttelse i forhold til de konkrete tilsynssager, men du vil også – alt efter erfaring – kunne få opgaver inden for området generelt, herunder departements- og ministerbetjening, hvor der eksempelvis skal udarbejdes udkast til ministersvar, baggrundsnotater mv. Derudover vil der være tale om udviklingsopgaver samt faglige bidrage til regelarbejdet på området.



Team Virksomhedstilsyn og Takografkort

Teamet består af jurister, administrative medarbejdere og en tekniker.

Opgaverne vil primært bestå i juridisk understøttelse af sagsbehandlingen på køre- og hviletidsområdet (tilsynssagerne), på takografkortområdet og i forhold til tilsynet med takografværkstederne, men du vil også få opgaver inden for området generelt, herunder besvarelse af henvendelser fra borgere og virksomheder om fortolkning af reglerne, og departements- og ministerbetjening, hvor der eksempelvis skal udarbejdes udkast til ministersvar, baggrundsnotater mv.



Team Lønvilkår

Teamet består af både jurister og administrative medarbejdere.

Teamets kerneopgave at bidrage til færdselssikkerheden ved at sikre ordnede forhold på de danske veje via understøttelse af trafikanter, chauffører, virksomheder og myndigheder gennem vejledning, tilsyn og kontrol. Dette bidrager teamet til igennem kontrol af lønvilkår hos udenlandske chauffører og foregår både ved vejsiden og som administrativ kontrol på kontoret.

Opgaverne vil, som i de øvrige teams, primært bestå i almindelig juridisk sagsbehandling, henvendelser fra borgere og understøttelse i forhold til de konkrete sager, men du vil også – alt efter erfaring – kunne få opgaver inden for området generelt, herunder departements- og ministerbetjening, hvor der eksempelvis skal udarbejdes udkast til ministersvar, baggrundsnotater mv. Derudover vil der være tale om udviklingsopgaver samt faglige bidrage til regelarbejdet på området samt øvrig international arbejde på området.



Dine kvalifikationer

Vi forventer at du:

  • Er cand.jur. eller cand.merc.jur. gerne med stærk forvaltningsretlig profil
  • Har erfaring med eller interesse for sagsbehandling og departements- og ministerbetjening
  • Har erfaring med eller interesse for implementeringsopgaver eller tilsvarende koordineringsopgaver
  • Har erfaring fra eller lyst til at arbejde i en politisk styret organisation
  • Er god til at formulere dig både skriftligt og mundtligt på dansk og engelsk
  • Evner at omsætte jura til et letforståeligt sprog
  • Kan arbejde struktureret, selvstændigt og med sans for detaljen
  • Evner at have flere bolde i luften ad gangen og er god til at prioritere
  • Værdsætter samarbejde på tværs af fagligheder
  • Gode sprogkundskaber
Derudover ønsker vi os en kollega, som:

  • Har ambitioner og lyst til faglig udvikling
  • Ser muligheder i opgaveløsningen selvom der ikke nødvendigvis findes en manual
  • Trives i samarbejde og dialog med borgere og kollegaer i en dynamisk organisation i udvikling
  • Ikke er bleg for en god faglig diskussion og gerne bringer egne kompetencer og ideer i spil samt ønsker at lære fra sig
  • Sætter pris på et socialt og uformelt arbejdsmiljø.


Løn og ansættelsesforhold

1 stilling er en tidsbegrænset stilling (barselsvikariat) på fuld tid med 37 timer om ugen i 1 år i Team Vejtransporttilladelser. De øvrige stillinger er faste stillinger på fuld tid med 37 timer om ugen, og ansættelse sker i henhold til gældende overenskomst. Stillingerne er til besættelse snarest muligt.

Færdselsstyrelsen har hovedsæde i Ribe, men har lokationer i det meste af Danmark. Denne stilling kan besættes i Ribe, Kolding, Aalborg eller København. Det skal fremgå af din ansøgning i hvilken by, du fortrinsvist ønsker at møde ind. Bor du i nærheden af en af Færdselsstyrelsens andre adresser og er du interesseret i stillingen, så kontakt os gerne for at høre om mulighederne for tjenestested tæt på netop din bopæl. Du må forvente at skulle til Ribe cirka en gang om ugen, nogle gange mere. Du må desuden forvente, at du i din oplæringsperiode skal til Ribe det meste af tiden.

Du vil som medarbejder i Færdselsstyrelsen opleve, at vi har en fleksibel tilgang til arbejdstid og sted. Det er derfor helt naturligt for os at gøre brug af hjemmearbejde, når dette kan forenes med opgaverne.

.

Yderligere information

Hvis du vil høre mere om stillingerne er du meget velkommen til at kontakte kontorchef Kirsten Søndergaard Munck på kism@fstyr.dk eller sende en sms på 41871812, så ringer Kirsten tilbage.



Ansøgning

Hvis du er interesseret i stillingen, beder vi dig sende ansøgning sammen med cv og anden relevant dokumentation elektronisk via Færdselsstyrelsens ansøgningsportal senest den 7. december 2021.



Vi forventer at afholde samtaler i uge 49 og 50.



Der vil kunne indgå testforløb.



Vi ønsker en medarbejdersammensætning, der afspejler det omgivende samfund. Derfor opfordrer vi alle, uanset personlig baggrund, til at søge.



Skriv i din ansøgning, at du fandt jobbet på ofir.dk


+

Mere af samme slags?

Modtag jobannoncer der minder om dette job i din indbakke.




Når du tilmelder dig accepterer du samtidig vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.