Bemærk at denne jobannonce er udløbet!
Ansøgningsfristen for jobannoncen er overskredet, og stillingen kan ikke længere søges. Opslaget vises udelukkende som reference

Proaktiv akademiker med blik for økonomi

Sikkerhedsstyrelsen udfører markedsovervågning og tilsyn på en lang række områder. Ambitionen er at udvikle vores kerneforretning med udgangspunkt i at sikre øget sikkerhed, samtidig med, at vi skaber høj værdi for kunderne og samfundet generelt. Vi er en ambitiøs og udviklingsfokuseret organisation, der har digitalisering som en integreret del af kerneforretningen.

Du kommer til at spille en vigtig brik i styrelsens fortsatte udvikling og vækst via din rolle i økonomienheden, hvor du med dit overblik kan være med til at skabe fremdrift og sammenhæng i eksisterende opgaver og nye initiativer og projekter.

Økonomienheden har ansvar for den overordnede økonomistyring, men varetager ligeledes opgaver ift. ledelsesunderstøttende driftsrapportering og ressourcestyring. Endvidere fokuseres i udstrakt grad på kalkulationer og analyser i samarbejde med interne og eksterne interessenter i forhold til overtagelse og implementering af nye forretningsområder.

Du får med udgangspunkt i det økonomiske arbejde i enheden en vigtig rolle ift. at binde interne og eventuelle eksterne interessenter sammen for at understøtte det fortsatte arbejde med tilpasning og udvikling af styrelsens kerneforretning og øvrige aktiviteter.

Hvad forventer vi af dig?

Økonomienheden har i dag syv medarbejdere og ledes af en vicekontorchef. Vi er en enhed med et højt fagligt niveau, en uformel omgangstone, en masse at lave og med garanti for en spændende og udfordrende hverdag.

Som vores nye proaktive og koordinerende medarbejder sidder du ikke og venter på at andre sætter dig i gang – tværtimod tager du naturligt ansvar og opsøger selv informationer og muligheder. Du tripper for at sætte din viden og erfaring i spil ift. til at indhente og videreformidle relevante input i aktuelle sager. Du bidrager til drift og udvikling af styrelsens aktivitets- og driftsstyringsværktøj, ligesom du - selvstændigt og i samarbejde med dine kolleger – løser sager af økonomisk karakter.

Du evner at kunne håndtere og styre komplekse opgaver, ligesom du naturligt skaber struktur og overblik. Herudover har du en udadvendt og samarbejdsorienteret personlighed. Vi håber, at du kan nikke genkendende til disse kompetencer:


  • Du er selvstændig og selvledende: Du tager teten og formår at drive, udvikle og tage ansvar for både dit eget arbejde og for helheden. Men du evner ligeledes at vurdere, hvornår det er hensigtsmæssigt at inddrage andre i beslutningsprocesserne
  • Du kan skabe struktur og koordinere: Det falder dig naturligt at tage ansvar samt skabe overblik og struktur i opgaverne samt at koordinere løsningen af disse med dine kolleger i afdelingen, i huset eller med eksterne samarbejdspartnere
  • Er udadvendt og god til at samarbejde: Du sikrer naturligt et godt samarbejde. Du vil hurtigt få en masse snitflader og tværgående samarbejde. Det er afgørende, at du naturligt kan opsøge samarbejdspartnere samt komme ud over rampen på en positiv måde ift. at sikre koordinering, input og overholdelse af deadlines mv.
  • Du er hamrende effektiv og ansvarsfuld: Der er smæk på i Sikkerhedsstyrelsen. Og på dit skrivebord ligger allerede opgaver, som fordrer, du binder enhedens økonomiske faglighed sammen med styrelsens kerneforretning og udviklingsaktiviteter. Stillingen kræver, at du i udtalt grad har en selvledende tilgang, og at du kan overholde deadlines og tør tage ansvar
  • Du er en knalddygtig formidler: Du formår at formidle komplekse økonomiske sammenhænge klokkeklart til ledelse og medarbejdere. De detaljerede beregninger har du god hjælp til i enheden – disse formår du at oversætte, når du løser opgaver, eller driver projekter ude i huset eller sammen med vores samarbejdspartnere.
Vi forestiller os, at du har:

  • en relevant lang videregående akademisk uddannelse, fx. cand.polit, cand.oecon, cand.scient.pol, cand.merc el.lign.
  • organisatorisk og politisk forståelse
  • blik og interesse for økonomisk styring
  • evt. erfaring med koordinering og/eller projektledelse
Det vil være en fordel, hvis du har erfaring med være i en offentlige myndighed, men det er ikke et krav. Det er dog vigtigt, at du har forståelse for det politiske system, og hvordan det dikterer de spilleregler, vi følger. Vi har bl.a. leverancer i forbindelse med Finansloven og servicerer løbende departementet med opfølgning, analyser og beregninger.

Hvad kommer du til at lave?

Dine primære opgaver forventes at omfatte følgende aktiviteter:

  • Bindeled. Du bliver bindeled både internt i enheden i forhold til løsning og koordinering af de driftsmæssige opgaver, men også særligt på tværs af huset og ift. de eksterne interessenter vedr. fx bestillinger på opfølgninger, analyser og beregninger
  • Koordinering og ansvarstagen. Du får en vigtig rolle i enheden ift. at koordinere og tage medansvar for gennemførslen af enhedens opgaver i tæt samarbejde med dine dygtige kolleger
  • Politiske leverancer. Du er med til at føre pennen, når styrelsen skal give sit bidrage til fx Finansloven eller skal bidrage med beregninger og analyser til Departementet vedr. potentielle nye opgaver og arbejdsområder
  • Ressourcestyring. Du driver vigtige og grundlæggende elementer af styrelsens ressourcestyring. Her sørger du for, at justeringer og tilpasninger til driftsforudsætningerne hele tiden er ajourført og det driftsmæssige og økonomiske overblik fastholdes. Du bidrager som en del heraf til driften og udviklingen af styrelsen digitale styringsværktøj
  • Projektdeltagelse og -ledelse. Du deltager i og leder evt. projekter og bidrager her både med din viden og erfaring samt din evne til at nå milepæle og skabe fremdrift
Sådan søger du

Send din ansøgning via vores online ansøgningsmodul på www.sik.dk senest onsdag den 16. september. Vi forventer at afholde 1. runde samtaler den 21. september og 2. runde samtaler den 28. september.

Du ansættes på fuld tid efter gældende overenskomst med tiltrædelse pr. 1. november eller snarest muligt derefter.

Vil du vide mere om stillingen så kontakt vicekontorchef Niels Ole Esbensen på telefon +45 33 73 21 50.

Vi glæder os til at høre fra dig!

Vi ønsker en arbejdsplads, der afspejler det omgivende samfund. Derfor opfordrer vi alle uanset personlig baggrund til at søge stillingen.


Mere af samme slags?

Modtag jobannoncer der minder om dette job i din indbakke.




Når du tilmelder dig accepterer du samtidig vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Mere af samme slags?

Modtag jobannoncer der minder om dette job i din indbakke.




Når du tilmelder dig accepterer du samtidig vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.