Bliv bedre til at udnytte den tid du har på jobbet - Artikel fra Jungle Caréer
header background shadow

Sådan får du tid nok

Tekst: Campus
Kilde Junglecaréer - december 2009


Du vil altid komme til at have for meget at lave på jobbet og du kommer aldrig til at få ekstra tid til at nå det hele i. Hårdt, men sandt. Men du kan blive bedre til at udnytte den tid du har - og det kan du lære lige her.

Det svimler for dine øjne, dine notater er det rene volapyk og du kan ikke huske dét du lige har læst. Hvis du da bare havde lidt mere tid. Men faktum er: du vil altid have for meget arbejde og du vil aldrig få mere tid til at lave det i. Sådan er det mens du studerer og sådan vil det også være når du kommer i arbejde. Det er din opgave at prioritere – at vide hvad der er vigtigst. Din fremtidige chef vil forvente af dig, at det er noget du kan finde ud af. Det rejser så spørgsmålet: hvordan når man det man skal?

Her er nogle måder hvorpå man bedst muligt benytter tiden effektivt:

  • Sortér

    Hvis alt er lige vigtigt, så er du ikke god nok til at prioritere, ”siger Ingemar Tunstig, som underviser i personlig effektivitet hos Advantum Færdigheder AB. For at gøre tingene mere overskuelige, kan du inddele arbejdsopgaverne i kategorier alt efter hvor vigtige de er.

    Et eksempel kunne være kategorierne A,B,C og D, som står for henholdsvis: ”meget vigtig”, ” noget vigtig” og ”mindre vigtig”. Dét der ender i kategori D, er du nød til at smide i papirkurven.

  • Fokusér

Gør det, der er vigtigst - ikke det, der haster mest." siger Andreas Gran Manor, lederen af AG Life Management AB. Fordi noget er en hastesag betyder ikke at det er det vigtigste.

  • Planlægning på makroplan

Du spilder din tid, hvis du lang tid i forvejen planlægger arbejdsdagene ned til mindste detalje. Den virkelige verden sætter dine nøje lagte planer ud af spil før end det når at blive frokosttid.

  • Smut udenom

Tør at sætte spørgsmålstegn ved, om du egentligt behøver at være til stede til det møde. Tør at sige ” Har vi ikke allerede haft det her møde én gang?”

  • Ryd hovedet

Hjernen kan kun holde styr på omkring syv ting på én gang og du har masser af ting du skal huske på, ”siger Ingemar Tunstig. Så du har brug for et hjælpemiddel! Her er papir og blyant en perfekt løsning fordi det er hurtigt at bruge.

  • Specificér

Bed din chef om at forklare hvordan et vellykket resultat ser ud. Kræv at din chef forklarer, hvordan et vellykket resultat udseende.
”Man må spørge sig selv, om det man laver rent faktisk svarer til det der kræves," siger Andreas Gran Manor.

  • Sæt deadlines

Behaviorist økonom, Dan Ariely, har bevist, at flere små deadlines er bedre end én stor, og at de deadlines, der sættes af en anden person fungerer allerbedst. Men din chef har ikke tid til at mikro-administrere din arbejdsdag og derfor må du nøjes med den næstbedste løsning: lav dine egne deadlines.

  • Hold dig til planen

Her kommer det an på din selvdisciplin, ”siger Ingemar Tunstig. Hvis du får en ny opgave, så begynd ikke på den med det samme. Kig først på din liste over ting, der skal gøres og vurder om den nye opgave virkelig er mere vigtig, og om den haster mere end det du var i gang med.

  • Skift arbejdsmiljø

Når jeg spørger folk, hvor de arbejder mest effektivt, er der aldrig nogen der siger ”på kontoret i arbejdstiden,” Siger Andreas Gran Manor. Det er ganske sigende.

Kontakt kundecenter

Åbningstider
Mandag-torsdag: kl. 8.30-16.30
fredag: kl. 8.30-15.30