4 grunde til at bruge sociale medier i din rekruttering

author-avatar

af Alexander Kragh

Som med alle andre investeringer kan det være svært at finde ud af, hvor pengene er bedst givet ud, når man skal rekruttere nye medarbejdere. Især brugen af sociale medier i rekrutteringen deler vandene. Nogle virksomheder bruger det som deres primære kanal til at finde nye medarbejdere, mens andre mener, at effekten og resultaterne er stærkt overvurderede.

Har I endnu ikke erfaringer med sociale medier til rekruttering, men mod på og lyst til at komme i gang, så får du her 4 gode grunde til, hvorfor sociale medier er en rigtig god kanal til at finde nye medarbejdere.

1. Antallet af brugere

Det absolut bedste argument for at bruge sociale medier er helt klart antallet af brugere og dermed rækkevidden.

Når vi taler rekruttering, er LinkedIn og Facebook nok de to sociale medier, de fleste vil tænke på. Facebook er klart det største med omkring 4 mio. danske brugere, mens der er omkring 3 mio. brugere på LinkedIn. Instagram og Snapchat har også rigtigt mange daglige brugere, men bruges sjældnere til at finde nye medarbejdere.

2. Tidsforbrug på sociale medier

Ud over antallet af brugere er tiden, vi bruger på sociale medier også en væsentlig faktor. Danskerne bruger nemlig rigtig meget tid på sociale medier, og særligt Facebook får masser af opmærksomhed og bliver dagligt brugt af 65% af danskerne, ifølge DRs rapport Medieudviklingen 2022.

Grundlæggende handler det om at være til stede der, hvor kandidaterne er, så man får deres opmærksomhed så ofte som muligt – og ikke kun når de er aktivt jobsøgende.

Målgruppe: 15-75 år. Kilde: Kantar Gallup Social Media Life. Periode: 2022.

Vidste du at…
LinkedIn er den 2. mest benyttede rekrutteringskanal i Danmark og Facebook er den 4. mest benyttede rekrutteringskanal i Danmark? Dette gælder både inden for det offentlige og for private virksomheder.
Kilde: Ballisager – Rekrutteringsanalysen 2022

3. Passivt jobsøgende

Traditionelt indrykker man jobannoncer på jobportaler, når man leder efter nye medarbejdere. Jobportaler besøges typisk af ledige eller af dem, der er utilfredse med deres job og derfor leder aktivt efter et nyt.

Men de aktivt jobsøgende er kun en mindre del af den samlede arbejdsstyrke, og i tider med lav ledighed er det nødvendigt at komme bredere ud og ramme en anden, meget attraktiv gruppe – dem vi kalder de passivt jobsøgende.

En undersøgelse fra Business Danmark viser, at ud af 60 % af danskerne som er lydhøre over for nye jobmuligheder, er det kun 8 % af dem, som aktivt søger nyt job. Dvs. at de passivt jobsøgende udgør hele 53 % af alle jobsøgere, ifølge Business Danmark undersøgelsen.

Men hvad er egentlig en passivt jobsøgende? De kan defineres som personer, der ikke er fuldt ud tilfredse med deres eksisterende jobsituation, fx hvis de ikke føler sig værdsat eller mangler ansvar og/eller udfordringer i deres hverdag. De besøger dog ikke jobportaler eller søger aktivt nyt job – de skal med andre ord fristes til at søge. Dem skal man derfor ramme de steder, de færdes online – hvor sociale medier som nævnt udgør en stor del af danskernes online tidsforbrug.

På sociale medier har du som arbejdsgiver mulighed for at få kontakt og friste passivt jobsøgende, hvis de ser et interessant job hos dig og på den måde øge chancerne for at finde drømmekandidaten.

4. Præcise målretningsmuligheder

Både Facebook og LinkedIn giver gode muligheder for at målrette jobannoncer mod personer med de specifikke egenskaber og/eller den nuværende jobprofil, der passer præcist til det, du søger.

Disse data har Facebook og især LinkedIn masser af, da brugerne selv udfylder, hvilke kvalifikationer og erfaringer de har – og netop derfor kan man bruge dem til at målrette sine jobannoncer.

Facebook er primært et socialt medie med fokus på familie, fritid og interesser – kort sagt privatlivet. Det er dog alligevel relevant at anvende til rekruttering pga. det store antal profiler og det høje tidsforbrug på mediet.

LinkedIn derimod har fokus på karriere og det faglige liv, hvor man holder sig opdateret og netværker ud fra ens profession. Der er fokus på at opdatere hvilke erfaringer og uddannelser man har. Med andre ord fungerer LinkedIn som et online CV for brugerne. Informationerne kan man bruge til at opbygge den perfekte målgruppe for ens jobannonce, baseret på hvilke kvalifikationer ansøgerne skal have for at være den rette kandidat.

Kort sagt kan man med stor præcision ramme relevante personer til ens ledige stillinger på både Facebook og LinkedIn – og gerne på tværs af medierne.

Ofir kan hjælpe dig med rekrutteringen af nye medarbejdere via sociale medier! Læs mere her.

×

Send os en mail

Udfyld felterne herunder, og vi kontakter dig hurtigst muligt.

(Required)
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Bliv kontaktet

Send os en mail

Indryk annonce