Afskedige medarbejdere – på den gode måde

author-avatar

af Alexander Kragh

Skal du fyre en medarbejder? Her er nogle gode råd.

Det er aldrig rart at skulle sige en medarbejder op. Og måske har du selv et par søvnløse nætter op til samtalen. For afskedigelser er trods alt ikke er den sjoveste ledelsesopgave. Uanset hvor velbegrundede de er. Samtidig er der stor sandsynlighed for, at det vil være en ubehagelig, uventet overraskelse for din medarbejder. Og at han eller hun reagerer på det.

Alt det, skal du kunne tackle. Så her er nogle gode råd, der forhåbentlig kan være med til at gøre situationen lidt bedre for jer begge

1. Forbered dig grundigt

God forberedelse er afgørende for, hvordan medarbejderen tackler en fyring. Forbered derfor samtalen grundigt på forhånd. Vær fx helt klar på hvad grunden til afskedigelsen er – skriv den gerne ned. Beslut også, hvor og hvornår samtalen skal være. Det er desuden en god idé at øve samtalen, hvis du har mulighed for det – alene eller på en ven eller familien. Og hav praktiske detaljer klar: Hvornår gælder opsigelsen fra? Skal medarbejderen arbejde perioden ud? Skal han have opsigelsen på skrift? Osv.


HUSK: Afskedig aldrig en medarbejder op til en weekend eller ferie – eller på hans fødselsdag!

2. Kend love og regler

Som leder har du ret til at opsige en medarbejder. Så længe du har ”en god og saglig grund”. Men der er en række love og formelle krav til samtalen, du skal overholde. Fyrer du en medarbejder, der er omfattet af særlige beskyttelsesregler (fx en gravid), risikerer du at skulle betale 9-12 måneders ekstra løn. Så det kan godt betale sig at kende til de gældende love på området.


3. Gør samtalen så menneskelig som muligt

Når en medarbejder bliver fyret, vil han eller hun ofte stemple ud mentalt. Så det er vigtigt at være kort og præcis og undgå lange forklaringer. Fortæl om fyringen med det samme og vær klar på alle slags reaktioner. Lyt til din medarbejder. Og sørg for, at han eller hun ved præcis, hvad der skal ske fremover. Fx hvornår kollegerne får besked, og hvornår det er sidste dag. Giv også gerne medarbejderen tidligt fri bagefter.

Huskeregler for en god afskedigelse:

  • Samtalen bør højst vare 25 minutter
  • Hold god øjenkontakt under hele
  • Giv medarbejderen tid til at samle sig, hvis han eller hun bliver følelsesladet
  • Vær åben for spørgsmål. Og sæt evt. tid af til et nyt møde, hvor I kan tale om det praktiske.


4. Tænk på din virksomheds fremtid

Tidligere ansatte kan få stor indflydelse på din virksomheds ry og fremtidige muligheder for at rekruttere medarbejdere. Derfor er det værd at bruge ressourcer på at hjælpe afskedigede medarbejdere med at forlade din virksomhed på den bedste måde. Fortæl, at du har været glad for medarbejderens indsats og ikke bebrejder ham eller hende personligt. Husk også at orientere dine andre medarbejdere – ærligt og præcist.


5. Evaluer forløbet bagefter

Som leder kommer du nok ud for mere end én fyring i din karriere. Og selvom det aldrig bliver en nem samtale, kan du alligevel gøre meget for, at det bliver nemmere. Bl.a. ved at lære fra gang til gang. Overvej fx: Var du forberedt nok? Kom du ud med budskabet? Tacklede du samtalen godt og roligt? Fik du sluttet åbent og imødekommende af? Fik dine medarbejdere besked på den bedste måde?


Mere inspiration

Vi har samlet en række links til dig, der kan hjælpe dig og din medarbejder med at komme bedst muligt videre efter en fyring. Du kommer langt, når du ser situationen fra medarbejderens vinkel og kender reglerne på området. Så klik ind og bliv godt forberedt til ordentlige afskedigelser i din virksomhed.

Om den gode fyring

At tage afsked med medarbejdere på den gode måde handler rigtig meget om omtanke, respekt og timing. Få endnu flere gode råd til den gode afskedigelsessamtale og værktøjer, der hjælper dig med at gribe situationen bedst muligt an.

Læs mere her

Love og regler du skal være opmærksom på

Som leder bør du kende de love og regler, der gælder, når din virksomhed skal skille jer af med en medarbejder. Via linket kan du få styr på nogle af de vigtigste. Men er du det mindste i tvivl, er det altid en god idé at tjekke med en advokat eller en anden rådgiver.

Læs mere her