bedste jobopslag

2022’s bedste jobopslag: Se de 6 fællestræk 

author-avatar

af Nanett Winkler

Kalenderen skriver nu 2023. Og selvom beskæftigelsen toppede i 2022, så tyder alt på, at virksomhedernes kamp om de gode kandidater fortsætter i år. Derfor er nødvendigheden af et skarpt og velskrevet jobopslag evident. 

Vi har analyseret Ofirs bedste jobopslag fra 2022 fordelt på vores 33 jobkategorier, målt på antal ansøgninger. Analysen peger i retning af nogle klare fællestræk i jobopslaget, som kandidaterne responderer godt på. Læs om tendenserne her, og bliv godt klædt på til at skrive dit næste jobopslag – som forhåbentligt indbringer mange ansøgninger. 

1. Autentisk billede 

Et tydeligt fællestræk, vi ser gå igen ved flere af de bedst performende jobopslag fra 2022, er brugen af autentiske billeder. Et godt billede af kollegerne og arbejdspladsen giver kandidater et indtryk af, hvilket team de bliver en del af, og hvordan arbejdsmiljøet ser ud. Det skaber en følelse af tilhørsforhold, samtidig med at det gør dit jobopslag personligt og troværdigt. Brugen af et autentisk billede er desuden et effektivt middel til at skille dig ud fra andre jobopslag, da kandidater lettere vil huske dit job.  

Tip: Afhold dig fra at bruge generiske stock-billeder. 

Eksempler på jobopslag, der anvender autentiske billeder: 

2. Tilbud til kandidaten 

I et jobmarked med lav ledighed er det ekstra vigtigt for virksomhederne at italesætte de tilbud, de har til kandidaterne. Det kan være alt fra løn og bonusordninger til fri bil, fleksible arbejdstider og træningsmuligheder. At tydeliggøre kandidatens udbytte af jobbet kan være en effektiv hjælp, når de skal vurdere, om det er et job, der passer til deres ønsker og behov. Det viser samtidig, at virksomheden er attraktiv at arbejde for og kan tilbyde konkurrencefordele i forhold til andre virksomheder i samme branche. Se, hvordan 2022’s bedste jobopslag inden for industribranchen fremhæver dets tilbud:  

“Vi tilbyder:  

  • Sundhedsforsikring hos ”PFA Heldbredsikring”. 
  • Pensionsordning i ”Industriens Pension”. 
  • Gratis behandling til fysioterapi og massage igennem Falck Healthcare. 
  • Køb af slik og chokolade til gode medarbejderpriser.” 


At specificere tilbuddene til kandidaten i jobopslaget kan altså være med til at skille dit job ud fra konkurrenterne, tiltrække de rigtige kandidater og gøre det nemmere for kandidaten hurtigt at vurdere, om jobbet er det rette for dem. 

Tip: Overvej at rykke dit “Vi tilbyder”-afsnit frem til starten af dit jobopslag – ligesom dette bedst performende jobopslag fra 2022 inden for forsikringsbranchen har gjort. På den måde skaber du et fængende hook fra start af, som sikrer at kandidaten læser videre. 

Andre eksempler på 2022’s bedste jobopslag, der tydeliggør tilbud til kandidaten: 

3. Søg en bred profil 

Vi ser generelt en stigende tendens til, at virksomheder søger brede profiler til deres åbne stillinger. Dette er et resultat af, at der udbydes flere og flere uddannelsesforløb, der fagligt overlapper hinanden og deraf medfører kompetencer, som går på tværs af titler og brancher. Derfor er det ofte indskrænkende kun at søge kandidater med én specifik jobtitel eller uddannelsesbaggrund. Analysen af 2022’s bedste jobopslag viser da også tydeligt, at efterspørgslen på brede profiler går igen i flere af jobopslagene. Eksempel her fra det bedst performende jobopslag inden for pleje og omsorg:
 
I forhold til din faglige baggrund tænker vi bredt inden for det sociale felt, såsom pædagog, socialrådgiver, social- og sundhedsassistent, ergoterapeut, eller psykoterapeut, osv.” 

Eller det bedste jobopslag inden for ledelse, som formulerer det således: “Du har gerne en håndværksmæssig baggrund”.
 
Forsøger du at beskrive profilen på din ønskede kandidat bredere, så forhøjer du altså dine chancer for, at flere kandidater byder sig til.  

Tip: Måden at søge brede profiler på er fx ved at liste flere mulige jobtitler eller ved at understrege, at kompetencerne både kan være opnået via uddannelse eller anden praktisk erfaring.  

Flere eksempler på 2022’s bedste jobopslag, som søger brede profiler: 

4. Kapitler og punktform 

Har du læst resultatet af forrige års analyse af Ofirs bedste jobopslag, så vil du sikkert kunne genkende dette punkt. Det handler nemlig om at gøre dit jobopslag overskueligt og læsevenligt – og det gør du bl.a. ved brug af kapitler og punkformslister. En tendens, som går igen i stort set alle sidste års bedste jobopslag. Det indikerer tydeligt, at for at skille dig ud fra mængden – og fastholde læseren – er det nødvendigt at skrive en tekst, som kandidaterne gider at læse. Jobsøgende skimmer typisk flere jobopslag igennem om dagen, og derfor er en tung tekstmur noget, der utvivlsomt vil skræmme de fleste kandidater væk.  

Vores analyse viser, at et godt jobopslag gennemsnitligt bruger 4-5 kapitler i kombination med punktform. Det bedste jobopslag inden for organisation og forening bruger eksempelvis 4 kapitler med overskrifterne: 

“- Hvem er vi

– Eksempler på arbejdsopgaver

– Vi ønsker os, at du

– Vi tilbyder”

Selvsamme jobopslag gør desuden hyppigt brug af punktformssvar, når det beskriver arbejdsopgaver, ønsker til kvalifikationer samt tilbud til kandidaten. Gør det derfor nemt for kandidaten at afkode dit indhold – det vil kunne mærkes på antallet af ansøgere. 

Tip: Brug kapitler, når det giver mening. Og prøv at gøre overskrifterne appetitlige ved fx at skrive “Den ideelle kandidat kan…” i stedet for blot at skrive “Krav”.  

Flere eksempler på 2022’s bedste jobopslag, som anvender kapitler og punktform: 

5. Indled med et spørgsmål 

Oplever du ofte, at en tekst bliver mere levende, når der stilles spørgsmål til dig? (You see what I did there?) Et andet fællestræk fra 2022’s bedste jobopslag er nemlig brugen af spørgsmål som indledende sætning. Et spørgsmål fungerer som et godt hook, der engagerer og fastholder læseren. Det gør samtidig sproget mere levende og fungerer som en god “appetizer” for resten af jobopslaget. Se bl.a. eksemplet fra 2022’s bedste jobopslag inden for mediebranchen:
 
Vil du bruge dine kreative evner på at gøre en forskel for udsatte børn, unge og voksne?” 

I kampen om kandidaternes opmærksomhed er et indledende hook altså et godt sprogligt virkemiddel at benytte sig af i jobopslaget. 

Tip: Begræns dig ikke kun til den indledende sætning. Stil også gerne spørgsmål til kandidaten undervejs i jobopslaget, og sørg på den måde for at fastholde læserens opmærksomhed til det sidste.  

Flere eksempler på 2022´s bedste jobopslag, der bruger indledende spørgsmål: 

6. længde + CTA 

Selv den mest spændende jobbeskrivelse kan komme til kort, hvis teksten bliver for lang eller hensigten for uklar. Derfor er det vigtigt at kunne begrænse dig, når du skriver dit jobopslag. Medtag kun det vigtigste, men sørg samtidig for at komme godt omkring vigtige emner som kvalifikationer, arbejdsopgaver og tilbud. Det er også en god idé at fortælle om virksomhedskulturen – men lad det ikke fylde for meget. Vores analyse viser, at 2022’s bedste jobopslag, fordelt på vores 33 jobkategorier, har en gennemsnitslængde på 432 ord.  

Det bør samtidig stå klart, hvor kandidaten kan rette henvendelse, og hvordan rekrutteringsprocessen vil foregå. Derfor bør du afslutte dit jobopslag med en tydelig call to action, så overgangen fra læser til ansøger bliver let og overskuelig. 

Tip: En call to action kan både være informationer om, hvor kandidaten skal ansøge eller en opfordring til at besøge virksomhedens hjemmeside. Derfor er det altid en god idé at indsætte et link til virksomhedens hjemmeside.  

Eksempler på 2022’s bedste jobopslag, der bruger tydelige CTA’er: 

 
Med disse 6 fællestræk fra 2022’s bedste jobopslag – målt på antal ansøgninger – er du nu godt klædt på til at skrive dit næste jobopslag. Husk – et vellykket jobopslag er det første skridt på vej mod at finde den perfekte kandidat.  

Find en oversigt over de bedst performende jobopslag fra 2022 fordelt på hver af vores jobkategorier her. Vil du gerne blive endnu klogere på jobopslag, ansættelsesprocedure og jobsamtale? Så besøg vores Videncenter, og kom nemmere videre med din rekruttering i dag.