Hvad er quality of hire definition af HR begreb

Hvad betyder HR-begrebet quality of hire?

author-avatar

af Amanda Brunholt

Quality of hire handler om at vurdere, hvilken værdi en ansættelse bringer til organisationen. Og derved hvor god virksomheden og dens rekrutteringsproces er til at tiltrække, udvælge og fastholde de medarbejdere, som skaber værdi for organisationen. Det er derfor vigtigt at forholde sig til, når man gerne vil sikre en så effektiv rekruttering som muligt. Hvis nye medarbejdere forlader virksomheden hurtigt, kan det også være, at man skal revurdere fastholdelsesstrategien.

Hvordan måler man på quality of hire?

Det er komplekst at måle på quality of hire, da det kan være svært at sætte et tal på det impact en medarbejder har på områder som omsætning, kultur og opgave-kvalitet.

Det er dog altid muligt at måle på parametre som:

  1. Fastholdelse: Hvor længe bliver en medarbejder? Hvor mange medarbejdere stopper inden for 3, 6 eller 12 måneder?
  2. Tilfredshed fra nærmeste leder: Mener lederen, at medarbejderen bidrager med værdi til teamet og virksomheden?

Eksempel:

Virksomhed X har oplevet problemer med fastholdelse og performance for nye ansatte. De ønsker derfor at teste, om brugen af cases i ansættelsesprocessen kan have en positiv effekt på deres quality of hire.

Først begynder de at bruge cases i deres rekruttering. Herefter evaluerer de quality of hire efter 6 og 12 måneders ansættelse. De sammenligner evalueringen med resultaterne for ansatte, hvor de ikke brugte cases i rekrutteringen.

De evaluerer på følgende parametre:

  • Arbejdspræstation: Virksomheden forsøger at evaluere, hvordan de nye ansatte præsterer i deres opgaver og projekter. Dette trin kan samtidig være med til at afdække om onboardingen har været succesfuld. Bliver nye ansatte hurtigt nok sat ind i deres opgaver, og ved de, hvordan de skal løse dem?
  • Integration i teamet: Virksomheden taler med ledere for at finde ud af, hvor godt nye ansatte er blevet integreret i deres teams, og hvordan de indgår og samarbejder med deres kolleger.
  • Tilpasning til virksomhedskulturen: Ledere får også til opgave at evaluere, om nye ansatte lever op til kulturen og værdierne i virksomheden. Deler de virksomhedens mål og arbejder motiveret for at leve op til dem?
  • Tilfredshed fra nærmeste leder: Ud fra overstående tre punkter giver lederne en score til nye ansatte. Det gør det muligt at sammenligne med tidligere ansættelser og finde ud af, om brugen af cases har haft en positiv effekt.
  • Fastholdelse: Virksomheden undersøger den gennemsnitlige ansættelsesperiode samt hvor mange ansatte, der stopper inden for 3, 6 og 12 måneder. Herefter sammenligner de resultatet fra tidligere med de ansættelser, hvor cases ikke har været en del af rekrutteringsprocessen.

Quality of hire er et vigtigt parameter at evaluere på. Hvis den ikke er tilfredsstillende kan man afprøve nye initiativer i rekrutteringsprocessen såsom brugen af cases. Hvis det har den ønskede virkning, bliver det en fast del af rekrutteringen.

×

Send os en mail

Udfyld felterne herunder, og vi kontakter dig hurtigst muligt.

(Required)
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Bliv kontaktet

Send os en mail

Indryk annonce