Jeanette Hänel, 10. oktober 2016

4 fejl jobsøgere begår i overskriften på deres LinkedIn-profil

Fejl er ikke altid noget dårligt – for uden fejl, hvordan kan vi så nogensinde lære af dem og blive endnu bedre? Det samme gælder, når du sidder som jobsøger og skal fremstå så lækker og ansættelses-værdig som muligt. Her er forskellen bare, at du har lidt travlt med at lære af dine fejl, så du ikke misser chancen for at lande drømmejobbet.

Overskriften på LinkedIn-profiler er noget helt konkret, som mange overser vigtigheden af. En af LinkedIns primære indtægter er nemlig fra arbejdsgivere, der bruger mediet til at finde nye talenter – og overskriften på din LinkedIn-profil er det allerførste, som møder en arbejdsgiver, når hun eller han er på rekrutteringsjagt.

Så derfor er det afgørende, at du har en fejlfri overskrift, som kan lokke din fremtidige arbejdsgiver endnu nærmere. Derfor får du her de fire mest almindelige fejl, jobsøgere laver (og som du nemt kan rette på din egen profil).

  1. Lad ikke overskriften henvise til din nuværende stilling og virksomhed

    Ja, du læste rigtigt. Du skal IKKE have din stilling og virksomhed stående i overskriften (som er det LinkedIn automatisk indstiller din profil til, hvis du ikke selv aktivt ændrer overskriften).

    Hvis du har en jobtitel, som virkelig skærer ud i pap, hvad du laver, og hvad du kan, eller hvis du har en meget anerkendt arbejdsgiver, så må du gerne lade overskriften stå, som den er. Men hvis du (som de fleste af os dødelige mennesker) har en lidt monoton og uspecifik overskrift, så er det med at ændre den i en ruf.

    Lav en overskrift, der er relevant for en potentiel arbejdsgiver, og som samtidig præsenterer dit personlige “brand” – altså hvem du er rent arbejdsmæssigt.

    Lad os tage et konkret eksempel, som også fremgår af artiklen: Her er tjekLISTEN til jobsøgerens LinkedIn-profil (som du også kan tage et kig på, hvis du vil være endnu skarpere på LinkedIn). I stedet for f.eks. at skrive “Sygeplejerske på Rigshospitalet”, så skriv: “Børnesygeplejerske med speciale i onkologi på Rigshopitalet – 10 års erfaring inden for hæmatologiske kræftsygdomme og leukæmi.”

    Så vær konkret og blær dig med, hvad du kan.

  2. Præsentér dit salgsargument

    Laver du den fejl IKKE at præsentere dit personlige salgsargument i overskriften? Hvis du ligner et spørgsmål lige nu, så tænkt således:

    Hvad er det, du kan, som skiller dig ud fra de øvrige jobsøgende, som ellers har lignende kompetencer og erfaringer? Når du har fundet svaret på det spørgsmål, så ved du, hvad du skal inkludere i din overskrift.

    Det kan eksempelvis være, at du fem år i træk har været årets medarbejder, topsælger eller topperformer.

  3. Forkæl din overskrift med nøgleord

    Google kan langt mere end at svare på, hvor mange kalorier der er i en shawarma, eller hvordan får man TV2 Sport. Hvis du ved, hvordan du skal please Google, kan søgemaskinen være en stærk allieret i job-kapløbet. Med andre ord skal du sikre, at du ikke har lavet den fejl, IKKE at have relevante nøgleord med i din overskrift.

    Det handler om at finde ud af, hvad din fremtidige arbejdsgiver søger på, når hun eller han er på den omtalte rekrutteringsjagt. Det kan du eksempelvis gøre ved at se på, hvilke ord relevante virksomheder har brugt i stillingsopslag, som har vagt din interesse.

    Udvælg et eller to specifikke ord, og lad det indgå i din overskrift flere gange. På den måde vil Google med større sandsynlighed give dig en god placering, når din fremtidige arbejdsgiver søger på netop de ord.

  4. Vær kreativ og bliv husket

    En af de mest almindelige fejl, der florerer rundt omkring i mange overskrifter i LinkedIn-profiler, er IKKE at lave en unik og kreativ overskrift. Ja, vi ved det – det er lettere sagt end gjort. Men prøv at give dine brainstorm-evner frit løb og se, om du ikke kan finde på noget originalt, som både passer til dig, dine kompetencer og din branche.

    For når det er lykkedes dig at skabe en kreativ overskrift med de rigtige nøgleord og et stærkt salgsargument, kan de 120 tegn (som overskrifter er begrænset til) måske være netop det, der bringer dig et skridt tættere på drømmejobbet.

Andre spændende artikler