Jobformidler siden 1978

Jeanette Hänel, 23 oktober 2016

3 gode råd til jobsamtalen

Det er med jobsamtaler, som det er med mundtlige eksamener. Det falder ikke lige naturligt for alle.

Det ved arbejdsgivere heldigvis godt – måske har de ligefrem selv engang været en af dem, som var hamrende nervøs inden en jobsamtale.

Om du er den heldige eller den mindre heldige type i denne sammenhæng, så er der dog et par råd, som de fleste kan bruge, og som kan få vejrtrækningen til at holde sig lidt mere normal, når du sidder til jobsamtalen.

  1. Vær dig selv: Din personlighed spiller en stor rolle for, om du går videre efter en samtale. Derfor er det vigtigt, at du er dig selv og ikke har en fremtoning, der virker indstuderet. De personlige kvalifikationer vægter højt, når det gælder om at blive ansat eller ej. Det er derfor vigtigt, at en eventuelt kommende arbejdsgiver kan fornemme, hvem du er, og hvad der er vigtigt for dig. Også selvom du er nervøs. Det er helt i orden, at det kan ses og mærkes på dig, at du meget gerne vil have det her job.
  2. Se alle i øjnene: Hvis der er flere personer til samtalen, er det en god ide, hvis du ind imellem kigger rundt, så de får fornemmelsen af kontakt med dig. På den måde viser du, at du ved, at der er flere om at tage beslutningen, og når de bagefter taler om dig, er der ikke en, der sidder tilbage og føler sig overset. Smil også gerne - men i en grad, så det virker naturligt og afslappet.
  3. Træd i karakter: Sørg for at få sagt alt det, du har forberedt og vær selv med til at skabe dialog – så træder du i karakter. Undgå at virke som et brokkehoved ved at tænke positivt og ikke nævne ting, du har været utilfreds med i tidligere stillinger. Du kan sagtens lægge vægt på særlige ting uden at komme ind på, hvorfor du har den holdning eller de spørgsmål.

Andre spændende artikler